Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vene naftafirmade kasumid sulavad

    Naftafirmade aktsiad on Moskva börsil endiselt kõige populaarsemad. Hetkeolukorrale vaatamata peetakse nende väljavaateid heaks, sest nende reservid on suured, ning loodetakse, et nafta hind peaks OPECi abinõude varal jälle tõusma. Nafta hinna suur langus on Venemaad tõsiselt mõjutanud, sest nafta ja naftasaadused annavad neljandiku riigi ekspordist ja maksutuludest.
    Vene naftafirmadel on maailma ühed suuremad maksu- ja transpordikulud, mistõttu nende rentaablus sõltub oluliselt eksporditulust. Vene naftabarreli jõudmine maailmaturule maksab 13,50 dollarit: sellest tootmiskulu on 7 dollarit, transpordikulu Transnefti naftajuhtmes 4,90 dollarit ja aktsiisimaks 1,30 dollarit. Kehvema kvaliteedi tõttu on Vene naftal ühedollariline allahindlus Euroopa standardse brenti seguga võrreldes.
    Sel aastal on Vene toornafta hind olnud keskmiselt 13,22 dollarit, mistõttu Vene naftafirmad kaotasid jaanuaris-veebruaris ekspordiga 7,2 miljardit Eesti krooni.
    Et raskest olukorrast välja tulla, püüavad naftafirmad kärpida suuri tootmiskulusid ning avaldada valitsusele survet maksude vähendamiseks. Nad väidavad, et praeguse maailmaturuhinna juures oleks nende selleaastane kahjum 65 miljardit krooni, kui naftaekspordi aktsiisi poole võrra ei vähendata ega transporditariife ei alandata. Läinud nädalal tuligi valitsus vastu naftafirmade soovile ja otsustas nafta transporditariife ja aktsiisi alandada.
    Naftafirmade transpordikulud on erinevad. Suured on need näiteks Lukoilil ja Surgutneftil, kuid Tatneft, kellel on ekspordisadamad lähedal, kinnitab, et tema suudaks eksportida naftabarrelit ka 10 dollariga, ilma et ta kahjumisse satuks.
    Venemaa ei vähenda nafta tootmist, kuigi muud tootjad on selles kokku leppinud, ütles Vene aseenergeetikaminister Jelena Telegina. Samas märkis ta, et Moskva tahab koos maailma juhtivate naftatootjatega välja töötada ühtse naftaturu stabiliseerimise strateegia. Aprillis külastavad naftat eksportivate riikide organisatsiooni (OPEC) ametiisikud Moskvat ning asepeaministri kohusetäitja Boriss Nemtsov kohtub OPECi peasekretäri Rilwanu Lukmaniga.
    Seni on tootmise vähendamise kavatsusest teatanud ainult Juksi, kes tahab seda kärpida 5% võrra. Vene naftafirmadele ei paku mingit alternatiivi ka koduturg, sest klientidel pole sularaha ja 50--90% müügist toimub bartertehingutena. Lisaks on suurenenud konkurents alandanud hinda ka siseturul.
    Teatavasti jõudsid OPEC ja viis sinna mittekuuluvat riiki äsja Viinis kokkuleppele vähendada maailma naftatoodangut ca 2% võrra. Lisaks on nad valmis tootmismahtu vajaduse korral veelgi vähendama. Eesmärgiks on nafta hind kõrgemale saada.
    Lukoil peab nafta hinna langust maailmaturul pikaajaliseks ning koostab lähema kahe aasta tegevusplaani arvestusega, et «barrelihind ei tõuse üle 20 dollari», ütles Lukoili president Vagit Alekperov. «Kui hinnad püsivad 16--17 dollari vahel, on meil kõik korras,» märkis ta. DI-REUTERS-BNS-ETA-ÄP
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Lühikeseks müüjatel oli rekordiline nädal
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tootjahinnad tööstuses jätkasid langemist
Tööstustoodangu tootjahinnaindeks, mis iseloomustab Eestis nii koduturule kui ka ekspordiks valmistatud tööstustoodete hindade muutust, langes märtsis võrreldes veebruariga 0,4% ja võrreldes eelmise aasta märtsiga 3,9%, teatas statistikaamet.
Tööstustoodangu tootjahinnaindeks, mis iseloomustab Eestis nii koduturule kui ka ekspordiks valmistatud tööstustoodete hindade muutust, langes märtsis võrreldes veebruariga 0,4% ja võrreldes eelmise aasta märtsiga 3,9%, teatas statistikaamet.