Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtjad segaduses: sõiduautode liisimine läheb kallimaks
Kasutusrent on oluline raha kokkuhoid eelkõige väike- ja keskmistele firmadele, kus omanik on ühtlasi tegevjuht ja kasutab sõiduautot nii era- kui ka töösõitudeks.
Ettevõtted eelistasid seni liisimisel kasutusrenti seetõttu, et nii oli võimalik vähendada firma kasumit.
Väikese treeningufirma ASi Tulihobu omanik Aime Jaanimets rääkis, et kuulas hiljuti maad uue auto liisimiseks oma firmale. «Soovitati mitte kasutusrenti kasutada,» rääkis ta. «Sõber ütles otse, et kui sa tahad, võta ta kapitalirendiga endale ja pole mingeid jamasid.»
Kui Aime Jaanimets ajab seni läbi vana autoga, siis väike ehitusfirma AS Arnold Eesti liisis eelmisel sügisel kaks Suzuki Balenot. Üks kahest firma omanikust Arnold Tatunts tähendas, et meeldiv see küll pole, kui käibemaksu tagasi ei saa, ikka raha taasväljaminek. «Kui me need autod võtsime, siis analüüsisime, et käibemaks tuleb tagasi,» seletas ta.
Arnold Eesti ASil on jäänud liisingumakseid teha veel kolm aastat. Tatunts tegi kiire arvutuse, et kahe auto pealt läheks kuus kaotsi 1200, aastas 14 000, kolme aasta jooksul 45 000 krooni. «Põhimõtteliselt 45 000ga oleme saanud pügada,» tähendas ta tulemuste põhjal. «Ega's muud, kui tuleb konstateerida fakti, et järjekordselt tehti ära.»
Äripäeva Kirjastuse AS saab nelja kasutusrendiga liisitud auto pealt kuus 1600 krooni eest käibemaksu tagasi. Teisisõnu makstakse eelarvesse selle võrra vähem käibemaksu.
Efekt peitub Äripäeva finantsjuhi Raimo Türi sõnul eelkõige auto pealt võidetavas käibemaksu hulgas. 180 000 krooni maksev sõiduauto tuleb kasutusrendiga ca 20 000 krooni võrra odavamalt kätte. Kui auto liisingufirmalt lepingu lõppedes veerandi hinnaga ära ostetakse, on auto käibemaksust kolmveerand tagasi saadud.
Juhendi järgi peavad firmad, kes võtsid endale autosid kasutusrendile, seda raamatupidamises kajastama kapitalirendina, mille pealt aga käibemaksu tagasi arvestada ei saa, ütles OÜ Äri- ja Maksukonsultatsioonid juhatuse esimees Katrin Tamm.
Praegu on kõik äraootavad, sest kuni pole muudetud käibemaksuseadust, toimkonna juhend maksuseaduse mõistes ei kehti, jätkas Tamm. Tema sõnul püsib aga oht, et mingi hetk võib tulla maksuamet ja maksustada auto tagantjärele.
Hoiupanga Liisingu finantsdirektor Reimo Raid ütles, et nende firmas on paari kuu jooksul kasutusrendi osatähtsus langenud 5--10%. Raidi sõnul võetakse selle asemel kapitalirenti, ostmata pole autod jäänud.
Raid jätkas, et praegu ei ole Hoiupanga Liising oma lepinguvormi muutnud, kuid teeb põhjaliku lepingute muutmise lähiajal. «Hakkame neid muudetud lepinguid rakendama kohe, kui selleks põhjust on,» kinnitas Raid.
Liisingufirmade liidu tegevdirektori Reet Hääle sõnul on moodustatud töögrupp kaubandus-tööstuskoja esindajatega, et rahandusministeeriumile selgeks teha raamatupidamistoimkonna juhendi ohud ettevõtlusele.
Töögrupi arvutustest tuli tema sõnul välja, et uue juhendi järgimine hakkab mõjutama ettevõtte kasumit ja maksuametil on õigus hakata rohkem tulumaksu nõudma.
«Hullem lugu on see, et rahandusministeerium tahab nüüd muuta ka käibemaksuseadust sellele juhendile vastavalt,» jätkas Hääl.
Maksuameti peadirektori asetäitja Aivar Sõerd kinnitas, et rahandusministeeriumis on valmimas käibemaksuseaduse muudatused, mis ühtlustavad toimkonna juhendi põhimõtted maksuseadusega. Kuni seaduseparandus pole jõustunud, ei pidanud Sõerd võimalikuks seda kommenteerida.