Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Sponsorlus --raha andmise kunst

12. mai 1998, 00:00

Raha teenimine ei ole lihtne, kuid ka raha kasutamine on raske töö. Eriti siis, kui tahad kulutamise abil lisaraha teenida.

Rahast võib loobuda kahel viisil. Kõigepealt võib raha anda kellelegi teisele, kes vajab seda hetkel rohkem kui sina. Nii teevad annetajad, andes selleks, et anda; andes kellelegi raha mingi eesmärgi saavutamiseks. Kunstnike ülalpidamine on metseenlus, vaeste ja väetite toetamine on heategevus. Nende puhul antakse raha ainult toetatava huvides, millest annetaja ei looda vastutasu.

Teistsugune raha andmise viis on sponsorlus. Sponsorlus ei ole lihtsalt andmine, vaid andmine selleks, et ise midagi vastu saada. Seetõttu arvestatakse sponsorluses selgelt mõlema osapoole huvidega. Saaja saab kas raha või talle vajalikke tooteid; andja tahab aga saaja abi oma ettevõtmiste edendamisel. Sponsorlus on peen äri, mille tulemus on justkui kahe muusikainstrumendi kooskõla -- ilus, kui nad kokku sobivad, ning kohutav, kui mõlemad pillid mängivad eri muusikat või on pillide kõla kokkusobimatu.

Kui üks osapool tahab vaid saada ning teine pool ootab aktiivset vastuandmist, siis ei anna sponsorlus kummalegi poolele oodatud tulemust.

Tavaliselt kasutatakse sponsorlust firmade turundustegevuses. Kõige levinum on sponsorluse abil sponseeritava organisatsiooni maine ning väärtuste, nagu professionaalsus, kuulsus, vajalikkus jne, ülekandmine sponseerijale. Näiteks õlletootja võib olla sümfooniaorkestri sponsor ning saada sellest tagasi head mainet. Sümfooniaorkester võib aidata õlletootjat õlu muutmisel õliste traktoristide pruugitavast alkoholist respekteeritavaks kvaliteetkarastusjoogiks.

Kvaliteetse sponsortegevuse puhul ei tohi aga sponsor sponseeritavale n-ö oma maailma peale suruda. Kui sponsor tungib oma sümbolitega sponseeritava ellu sellisel moel, et see rikub sponseeritava mainet, siis on juhtunud kahetsusväärne eksitus.

Näiteks sponsorist õlletootja, kes riputab sponseeritava sümfooniaorkestri kontserdi ajaks kontserdisaali oma lipud või viib saali õlut täis külmkapid, ei ole tabanud sponsorluse mõtet. Õlletootjast sponsor saab sümfooniaorkestrilt mainet tagasi vaid siis, kui ta ei tungi oma atribuutidega otsekui traktorist traktoriga kontserdisaali.

Sponsorlus pakub ka võimalust tõsta firma töötajate lojaalsust oma tööandja suhtes. Näiteks toetades kohaliku kooli korvpallimeeskonda, võib firmajuht kiiresti tunnetada lapsevanematest töötajate positiivsemaks muutunud suhtumist. Kohaliku lasteaia jõulupeo sponseerimine võib ootamatult pehmendada elanike ning omavalitsuse suhtumist läheduses oleva tootmishoone müratasemesse.

Sponsorlust saab kasutada spetsiifiliste kliendirühmade informeerimiseks. Sponseerides majanduskooli firma toodetava raamatupidamistarkvara ostmisel, on loodud võimalus, et tulevased tarbijad tutvuvad firma tootega.

Sponsortegevuse efektiivsus peitub selles, kui hästi sobitatakse kokku sponsori ja sponseeritava huvid, kui delikaatselt oskab sponsor taotleda oma huve.


Jaanus Arukaevu on Hill & Knowltoni Eesti projekti direktor

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. November 2011, 18:29
Otsi:

Ava täpsem otsing