Kolmapäev 7. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Pauligi juhtum

13. mai 1998, 00:00

Kui avate Internetis Pauligi kodule-hekülje, siis avalehel on tsiteeritud firma asutajat Gustav Pauligit, kes on öelnud: «Sellest hetkest, kui hakkame tingima kvaliteedi üle, võime tehase uksed sulgeda.»

Sümpaatne ja usaldust äratav ütlus. Ühe lausega on Gustav Paulig paika pannud enam kui saja-aastase ajalooga ettevõtte missiooni -- tingimusteta kõrge kvaliteet.

Nüüd aga on ASi Paulig Baltic juhatuse esimees Tiit Nuudi sunnitud tunnistama, et Pauligi Saue tehas valmistab Cafe Arabica Extra kohvimarki «parim enne»-kuupäeva ületanud kohvist. Seni hea reputatsiooniga kohvitootja on ootamatult muutunud kahtlast äri ajavaks ja ebakvaliteetset toorainet kasutavaks nihverdajaks.

Kui Paulig ei julge oma tehases välja lastud toodangule Pauligi nime juurde märkida, ei saa võtta tõsiselt Tiit Nuudi väiteid, et tegelikult pole Arabica Extra kvaliteedil häda midagi või et kui «parim enne»-tähtaeg on ületatud, ei tähenda see seda, nagu muutuks selline kohv halvaks. Kvaliteedi üle ei tingita, on ju firma asutaja öelnud! Kuidas siis mõista Nuudi avaldust, et Arabica Extra kvaliteet võib olla kõikuv?!

Mina ei oska sellist informatsiooni tõlgendada teisiti, kui et ETKga kasuliku tehingu tegemise soov ületas Paulig Balticu juhtide tahte järgida firma asutaja sõnastatud missiooni, rääkigu Nuudi mida tahes. Või kehtib Gustav Pauligi ütlus ainult Soome turu kohta?! Heakene küll, pahandus on ilmsiks tulnud, mis saab edasi. Kas Saue tehas pannakse nüüd kinni? Ei usu. Kas Pauligi omanikud lasevad Nuudi lahti? Ei julge ennustada. Kuid kindlasti pakub Paulig Balticu juhtum Eesti ettevõtete juhtidele ja neid nõustavatele PR-firmadele mitu õppetundi.

Esiteks, ära kunagi tegele äriga, mis ei lähe kokku ettevõtte missiooniga, isegi siis, kui see tundub esmapilgul kasulik. Kui ettevõtte juht leiab, et omanike, asutajate või endise juhtkonna poolt paika pandud missioon talle ei sobi, peaks ta kooskõlastatult omanikega missiooni muutma või firmast lahkuma.

Teiseks, ära valeta ajakirjanikule! Kui vastata ei saa, ütle, et ei saa vastata või et ei kommenteeri. Ära valeta! Seda ajakirjanikud ei unusta, sest neid endid süüdistatakse sageli valetamises, kusjuures alusetult. Miski ei valmista ajakirjanikule suuremat rõõmu kui valetaja paljastamine. Farmaatsiatehase ja Hoiupanga juhid jäävad valetajateks ning neile tuletatakse seda veel kaua meelde.

Nuudile ei saa valetamist ette heita. Kui Äripäev läinud kolmapäeval Pauligi segasest ärist esmakordselt kirjutas, vastas Nuudi, et ta ei taha vastata küsimusele, kas Arabica Extra on toodetud Pauligi tehases.

Kolmandaks, skandaalid muutuvad asjaosaliste vaikimise või vassimise tõttu pigem suuremaks. Kui Nuudi oleks kohe tunnistanud, et Paulig on Eestis osaliselt taganenud oma missioonist pakkuda ainult kvaliteetset toodangut ja ETK tellimusel on valmistatud ka madalakvaliteedilist odavat kohvi, oleks ajakirjanduse negatiivne hoiak jäänud märksa tagasihoidlikumaks.

Tõepoolest, arvestades siinset ostujõudu, ei saa kõik endale kõrgekvaliteedilist kallist kohvi lubada.

Õnnelik on see, kes suudab õppida teiste vigadest. Tavaliselt käiakse kannatuste rada ikka ise korra läbi. Hoopis tõsisem on aga lugu siis, kui ei suudeta õppida ka enda vigadest. Sellistele inimestele soovitaks tegeleda millegi lihtsamaga kui ettevõtte juhtimine, nii on rumalusest või pahatahtlikkusest tingitud kahju ümbritsevatele väiksem.


Andrus Vaher on Äripäeva tegevtoimetaja.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. November 2011, 18:29
Otsi:

Ava täpsem otsing