Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ruhnu vajab turgutamist

    Ruhnu on vaeseim vald Eestis, riik maksab talle võrreldes teiste valdadega kõige rohkem peale. Eelmisel aastal sai 60 elanikuga Ruhnu vald üksikisiku tulumaksu 125 000 krooni ja maamaksu 20 000 krooni. See oligi pea kogu omatulu ja moodustas viiendiku valla eelarvest.
    Ruhnus pole turismitalusid ega avalikku söögikohta. Sinna on ka pea võimatu maja või suvilat osta, ehkki vabu maju on. Paar aastat tagasi müüdi üks väike telliskivimaja selle kandi kohta röögatult kõrge hinnaga, saja tuhande krooniga. Alla selle ei nõustu nüüd ükski majaomanik hinda laskma.
    Saarerahva arvates on kõik kinni sadamas, kuhu on vaja investeerida 40 miljonit krooni. Sadam on lagunenud ja tihti peksavad lained laevu nii raevukalt, et pole võimalik randuda.
    Rahuliku loomuga vallavanem Vello Kümmel märgib iga jutu lõpuks nagu refrääniks: kuni pole sadamat, pole siin ka midagi ette võtta. Ta on Eesti kõige madalama palgaga vallavanem, teenides 3000 krooni kuus. Saare peal on see üle keskmise palk. Kümmeli arvates teenivad Ruhnus kõige rohkem piirivalvurid, nii neli tuhat krooni.
    Saare ainus ärimees on jutukas kaupmees Vitali Gerne, kes kihutab napilt üle kümne ruutkilomeetrisel saarel ringi kollase Mercedesega, automakist kõlamas ansambel Smokie paarikümne aasta tagused lood.
    Gerne rendib saare ärikeskust. Kaupluse läbimüük on 30 000 krooni kuus, lisaks kuuluvad kaupluse juurde lihtsad ööbimiskohad ja tellimuse peale töötav kõrts. Juba esimese pooltunni järel reedab Gerne, et tegelikult kuulub kogu kompleks ühele Pärnu advokaadibüroole.
    Gerne naisel on samuti Mercedes. Seda hoitakse Saaremaal Nasval, et oleks millega seal suuremal saarel sõita. Kodus on neil uus automaatpesumasin ja tagatoas näitab teler SAT-TVd. Küsimuse peale, kas oled siis saare peal kõige rikkam, Gerne ägestub. «Kogu minu rikkus on vaat siin,» toksib ta endale vastu pead.
    Tema kaupluses pole kuigi suurt valikut. Leiba tuuakse tellimise järgi. Kui tellimuse esitamata jätad, oled nädala leivata. «Mis ma võtan neid kaupu siia endale näkku naerma,» laiutab kaupmees käsi.
    Kohalik rahvas nuriseb, et Vitali kaup on kallim kui Saaremaal. Tõsi, õlu ja napsud on kallimad kui mujal, sest alkoholiveo pealt tuleb kaupmehel maksu maksta.
    Gerne naine Linda näitab võlglaste vihikut. Mõnel inimesel on üleval vaid paarikroonine võlg. Kõige suurem võlg näib olevat ligi kakssada krooni. Kaupluses on Hoiupanga makseterminaal, mis möödunud sügisel korraks rivist välja läks, sest hiir näris telefonijuhtme läbi.
    Päevasel ajal on elu saarel loid. Elevust toovad vaid piirivalvurite laigulised maastikuautod, millega mehed unnates kurve võtavad.
    Kaupmees Gerne piirivalvureid ei armasta. Tema meelest on nad liiga palju raha raisanud ja ehitanud uhkeid maju. Et Gerne pole seda oma teada jätnud, siis ei osta piirivalvurid enam tema juurest kaupa, vaid lasevad tuua laevaga. Vahel viina ostavad.
    Saare täiskasvanutest töötab paarkümmend, ülejäänud on lapsed, pensionärid või kindla ametita. Vastu ootusi tegeleb vähe inimesi kalapüügiga, vald on välja andnud vaid neli püügiluba. Ühega neist püüab vallavanem, teisega Vitali Gerne.
    Neljapäeviti ja laupäeviti maandub lätlastelt renditud AN-28 Ruhnu lennuväljal ehk karjamaal. Reis üle mere kestab paarkümmend minutit. Laevaga võtab teekond kuus tundi. Vald maksab igale õhureisile 19 000 krooni peale, saades selle raha omakorda riigieelarvest.
    Kohalikud lendavad 50kroonise piletiga, välismaalased 350 krooniga. Mandrirahvas saab ühe otsa pileti kätte 200 krooniga.
    Lennukiga tuuakse kohale kõik vajalik, nagu toit, alkohol, ehitusmaterjal, tomatitaimed, mullikad ja seapõrsad.
    Noori on Ruhnus vähe, põhiliselt on esindatud kaks põlvkonda: alates keskeast ja kuni kümneaastased. Kooliõpetajateks on siiski kaks noort naist. Üks neist harrastab koos omavanuse sõbrannaga ettevõtlust, olles sellega Vitali Gernel pinnuks silmas.
    Nad korraldavad aeg-ajalt alkoholi ja maiustustega baariõhtuid. Maikuu baariõhtu algas kohalikus rahvamajas pool kümme. Kümneks olid pidulised koos: kolm piirivalvurit, kooliõpetaja oma mehega ja peokorraldajad ise. Istusid kambakesi ümber suure laua ja ajasid lahjade alkoholijookide innustusel juttu.
    Esmaspäeval külastas Ruhnut kolm ministrit: Olari Taal, Peep Aru ja Raivo Vare. Nad jõudsid pärast üheksat ja kaks läksid minema, räägib vallavanem Kümmel järgmise päeva hommikul. Vare lubas, et esialgu oleks võimalik sadamasse investeerida 15 miljonit krooni.
    Järgmisel esmaspäeval toob lennuk Eesti Energia uue juhtkonna, kellelt Kümmel loodab heakskiitu oma tuuleenergia jaama plaanile. Juuni alguses lendab kohale riigikogu rahanduskomisjon, kellelt Kümmel loodab heakskiitu sadamaprojektile. Vaja oleks investeeringuid, reklaami, ärimehi, õhkab vallavanem Kümmel.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Pangad ootavad allkirja: BaltCapist varastatud miljonitele koidab kokkulepe
Eesti pankade pensionifondid tahavad lähinädalatel BaltCapiga varastatud kümnete miljonite hüvitamises kokkuleppele jõuda.
Eesti pankade pensionifondid tahavad lähinädalatel BaltCapiga varastatud kümnete miljonite hüvitamises kokkuleppele jõuda.