Paidet teatakse ristsõnadest

02. juuni 1998, 00:00

Natuke sauna meenutav puidust seintega ruum Paide piimakombinaadi keldris on koht, kust kord kuus ilmuvad ristsõnaajakirjad Super Kuma, Kumake ning ristsõnaleht Kuma.

ASi Kuma osaniku Märt Lõhmuse tuba on klaasist seinaga eraldatud muust ruumist, kus töötab viis kujundajat. Ristsõnatoa peal, esimesel korrusel töötab Kuma raadio -- taasiseseisvunud Eesti üks vanem eraraadio.

43aastase, eluaeg fotograafina töötanud keskharidusega Märt Lõhmuse sõnul tuli idee ristsõnu tegema hakata väga lihtsalt.

«Mu praegune äripartner, Kuma teine omanik Ervin Runnel tuli kord minu juurde, ristsõnaleht Nuti näpus, ja ütles, et hakkame ka ristsõnu tegema,» meenutab ta.

Nii alustatigi. Kõigepealt hakkasid mehed välja andma ristsõnalehte Kuma, mille tiraa? oli tollal 60 000. Praeguseks on see kokku kuivanud seitse ja pool korda -- kaheksale tuhandele.

«Ahvatlusi on rohkem kui varem,» põhjendab tiraa?ilangust Lõhmus. «Poodides on rohkem asju, mida osta, ja kõikide asjade ostmiseks raha ei jätku,» tõdeb ta.

Kui veel mõni aasta tagasi lahendasid inimesed ristsõnu töö juures, siis praegu tuleb tööl tööd teha, muidu palka ei maksta.

Vastuabinõuna hoiab Kuma oma ristsõnade hinda konkurentide omast madalama. Siiski loodab Lõhmus eelkõige asjaolule, et peatselt kasvab peale uus põlvkond, kes hakkab lihtsalt rohkem ristsõnu lahendama.

ASi Kuma teine omanik Ervin Runnel on 38aastane keskharidusega mees, kes töötanud autojuhina ning olnud autobaasi ühe osa direktorgi. Runneli osa ASis Kuma on peaasjalikult raadioäriga tegelemine.

«Kuid Ervinil on peale raadio veel hulganisti huvisid, näiteks korvpall ja ta liigub palju mööda Eestit ringi,» põhjendab Lõhmus äripartneri puudumist.

Lõhmus ei pea ennast ja oma äripartnerit Paide rikkaimateks inimesteks. «Meie stiil ei luba seda,» selgitab paar aastat vana Volkswageniga sõitev Lõhmus.

«Inimesed räägivad, et me oleme lollilt ausad,» naerab Lõhmus. «Ja äkki olemegi -- me pole näiteks kunagi mustalt palka maksnud,» nendib ta.

AS Kuma teenis möödunud aastal puhaskasumit 200 000 krooni, ettevõtte käive oli üle 10 miljoni krooni. Kuma ristsõnadivisjon on algusest peale raadioäri toetanud ning teeb seda siiani.

Piimakombinaadi hoonetest tahavad kokkuhoidlikud mehed aga oma äri minema viia Paide keskusesse ostetud majja.

«Siin oli raadio jaoks ideaalne koht, sest mast on püsti,» vastab Lõhmus küsimusele, miks uut maja enne ei ostetud. Nüüd aga hakkab keldritoakene kitsaks jääma ning ristsõnaäri kolib ära. Raadio jääb, just masti pärast.

Kumal on Eesti ristsõnaturg kindlalt peos. «Me anname välja enamikku eestikeelsetest ristsõnadest Eestis ning lätikeelsetest Lätis,» tunneb Lõhmus ettevõtte üle uhkust. Nii Eestis kui Lätis on ka venekeelseid Kuma ristsõnu, kuid riigikeelsele elanikkonnale mõeldud väljaanded müüvad rohkem.

Vähest konkurentsi põhjendab Lõhmus ideedegenereerimisega. «Meil on kapp täis igasuguseid ideid, kui vaja, võime varnast võtta,» lausub ta.

Pealegi -- me oleme algusest peale tööd teinud, kogu aeg jälginud turul toimuvat. Me hoiame sel rohkem silma peal kui teised,» räägib Lõhmus.

«Meie eesmärk on pidevalt konkurentsis olla, see aga distsiplineerib äritegevust,» rõhutab ta.

Konkurents puudub tõepoolest -- sellist tegevusala nagu ristsõnade kirjastamine ettevõtteregistrist ei leia. Ajalehekioskitest võib mõningaid teisi ristsõnu leida, kuid näiteks erinevaid pornoajakirju on kioskites kindlasti rohkem.

Lõhmus ei pea sugugi taunimisväärseks reklaamristsõnade tegemist.

«Kui mingi firma pöördub meie poole, et soovivad reklaami, siis me kinnitame neile, et peale ühe reklaami käib nende firma nimi või kaubamärk lisaks läbi 50 ristsõna,» räägib Lõhmus.

Sellega taotakse reklaamitav nimi inimesele pähe. «Vaatab, et tuttav nimi -- nii lihtne see ongi,» põhjendab Lõhmus.

Ristsõnu kasutatakse ka koolides. Ristsõnu tellivad Kumalt kooliõpetajad, on ka pedagooge, kes neid ise kokku panevad.

Paides ringi käies ja inimesi küsitledes teadis vaid üks Lõhmust ja Runnelit nägupidi.

«Ma arvan, et see on väga positiivne, et nad raadiot ja ristsõnu teevad, sest midagi peab siin ju tegema,» leiab Heleni-nimeline tütarlaps.

Ettevõtlikkusega paidelased tõepoolest just eriti ei hiilga -- silma hakkab vaid paar üksikut kauplust ning EVEA Pank. Aeg näitab, kas keldrist peatselt päikesevalgusesse koliv ristsõna tootmine saab stardipauguks Paide ärikliima elavnemisele.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing