Kauba transportimiseks on erinevat tüüpi konteinereid

18. august 1998, 00:00

Iga merekonteinerite transpordiga tegelev ekspedeerija või agent saab tihti tellimusi ? la «soovime tellida teilt ühte konteinerit». See näitab, et tellija ei tea võimalusi, mida konteinerite logistika võimaldab. Samuti ilmneb tihti, et klient ei tea, kui palju kaupa on võimalik konteinerisse laadida ja missugused piirangud sealjuures eksisteerivad.

Merekonteiner on metallkast, mille konstruktsioon ja mõõtmed vastavad ISO standarditele. ISO garanteerib, et konteineri teenindamine ja remont on võimalik kõigis sertifitseeritud asutustes või asutustes, kus leidub standardile vastav tehnika.

Konteineritel on standardpikkuseks 20, 35, 40 ja 45 jalga, laiuseks aga 8; 8,6 või 9,6 jalga.

Laevanduses liigitatakse konteinerid tavaliselt standard- ja spetsiaalkonteineriteks.

Standardkonteinerid on:

  • 20jalane DC (dry container), kasutatakse ka nimetust DV (dry van);
  • 40jalane DC või DV.
  • Standardkonteinerid on ka peamised Eestis kasutatavad konteinerid.

    20jalase DC sisemõõdud on tavaliselt umbes 5,92x2,34x2,38 m, lubatud kauba kaal 21 800 kg.

    40jalase DC sisemõõdud on tavaliselt 12,06x2,35x2,38 m, lubatud kauba kaal 26 530 kg.

    Rusikareegel kauba mahtuvuse arvestamiseks:

    20jalane DC

  • kaubad alustel -- 25--28 m³
  • kaubad ilma aluseta -- 28--30 m³
  • 40jalane DC

  • kaubad alustel -- 45--50 m³
  • kaubad ilma aluseta -- 55--60 m³
  • Kõikide konteinerite puhul tuleb arvestada, et kauba kaal 1 m pikkuse kohta ei ületaks 4,5 t ja 40jalastes konteinerites 3 t/1 m.

    Standardites on määratud konteinerite välismõõtmed, kuid sisemõõtmed ei ole standarditega määratud ja konteineri valmistajal on vabadus valida konteineri seina gofreeringu paksus. Seetõttu tekib tihti olukord, kus kaup, mis ühte konteinerisse täpselt mahtus, ei mahu järgmisse sama laevafirma konteinerisse. Kliendil on väga täpselt mõõdistatud konteinerikaupade laadimiseks ainus kindel moodus konteineri ülemõõtmine.

    Konteinerite sisemõõtmed võivad kõikuda igas suunas 3--5 cm. Selliste kõikumiste tõttu on turule tekkinud uus konteineritüüp, mida mitteametlikult nimetatakse 40jalane pallett-wide container. See on tavaline 40-jalane DC, mille seinapaksust on vähendatud nii palju, et konteinerisse mahub kõrvuti kaks laiuti EUR-alust. Sellistel konteineritel on perspektiivi Euroopa-sisesel transpordil. Eestis on sellised konteinerid nõutud impordil Suurbritanniast.

    Terasest konteiner -- terasest raam ja gofreeritud terasplekist korpus
    + teras on remondimaterjalina saadaval kõikjal maailma sadamates
    - teras roostetab ja konteiner vajab hooldust (värvimist) vähemalt iga viie aasta järel

    alumiiniumkonteiner -- terasraamiga ja alumiiniumkattega konteiner (kasutab põhiliselt laevafirma SeaLand)
    + vastupidavus korrosioonile ja kergem kaal, mistõttu võimaldab laadida rohkem kaupa
    - paljudes sadamates puuduvad remondivõimalused. Kuna roosteplekid puuduvad, on raske leida konteineri vigastusi.

    Raadio ettevõtlikule inimesele

    Äripäeva raadio 92.4

    Hetkel eetris

    Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing