Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reklaami uskumine eksitab
Tuntud Eesti ja Leedu vaheliste kaupade ekspedeerija In Time teatab ajalehereklaamis, et on hinnad peajagu lühemaks võtnud ja pakub kiiret lennutransporti. Pakkumised tunduvad esmapilgul ülisoodsad. Lennuk kliendi kaubaga jõuab Tallinnast Vilniusse 25 minutiga, autotranspordil maksab iga kaubakilo vedamine aga ainult kaks krooni.
In Time on jätnud mainimata mõned pakutavat soodsat teenust mõjutavad «agad», mistõttu on reklaam kliendile ekslik.
Ükski Tallinna ja Vilniuse vahel regulaarselt lendav lennuk ei läbi seda vahemaad 25 minutiga. Järelikult ei saa ka In Time'i ekspedeeritav kaup jõuda Eesti pealinnast Leedu pealinna 25 minutiga. Reklaamis on mängitud ajavahele. Leetu lennates jõuab Eestiga võrreldes teise ajavöötmesse, mis nõuab kellade tagasikeeramist tunni võrra. Lend ise aga kestab ikka tund ja 25 minutit ja sellise ajaga jõuab ka kaup Tallinnast Vilniusse.
Hind kaks krooni kilo eest kehtib ainult kaalukauba puhul. Mahukauba puhul toimub hinna arvestamine teiste ühikute järgi. Paraku puudub reklaamis märge, et transpordis kehtib arvestus 1 m³=333 kg. Hinda arvestatakse suurema mõõtühiku järgi. Teisisõnu: kui pakkuda In Time'ile vedamiseks pappkarpe, mis kaaluvad 333 kg, siis võib hinnaks arvestada 666 kr (1 kg=2 krooni). Kui aga lisada, et papp on juba karpideks kokku volditud, mistõttu on kauba maht 10 m³, on hind hoopis 6660 krooni.
Reklaami eesmärk on kliendis huvi äratada, leiab In Time'i marketingijuht Tiivi Tammiku. Ta on kindel, et välja tuleb reklaamida teenuse tugevam pool, siis tekib kliendis huvi, ta helistab ja täpsustab tingimusi. Tegemist on levinud reklaamitõega, mida kasutatakse ja milles pole midagi taunimisväärset. Tammiku arvates on sisult samasugused ju ka reklaamid, mis kuulutavad: «hind alates ...». Täpsustades selgub, et väljakuulutatud hinnale lisandub lisateenuste tõttu mitu tuhat krooni.
Tarbijakaitseameti peaspetsialist Urmas Ehasoo on teisel arvamusel. Ehasoo väitel on reklaam eksitav, kui tarbija ei saa reklaamist informatsiooni, mis on teenuse kohta vajalik. Firma ehitab oma plaanid üles teadmisega, et In Time viib kauba Tallinnast Vilniusse 2 krooni/kg ning jõuab selles teadmises juba mõned lepingudki sõlmida. Võib tekkida oluline majanduslik kahju, kui selgub, et reklaamis lubatud hind ei ole alati kehtiv.
Tarbijakaitseamet on lubanud In Time'i reklaami lähemalt uurida. Tehtav otsus on tagantjärele tarkus, sest In Time'i kampaania võib olla juba lõppenud. Vähemasti saab aga selgeks, kas võib kliendile reklaamis maalida positiivse pildi, millel ei ole juures ühtegi märget teenust mõjutavatest «agadest». Seni saab tarbijale soovitada eelarvamusega suhtumist ülisoodsatesse pakkumistesse, mis tõenäoliselt peidavad endas ütlemata jäetud lisatingimusi.