Mida peaks teadma autoküünaldest?

28. august 1998, 00:00

Omal käel või garaa?inaabri tarkuse najal küünlaid katsetades jääb infot tihti napiks -- mängus on erinevad keermed ja keermepikkused, sädeme asukohad ja elektroodide tüübid, materjal jne.

Küünalde eluiga lühendab korrast ära mootor: klapisääretihendid ei pea (sellele viitab suur õlikulu). Õli ja tagi katavad isolaatori ja elektroodide ümbruse. Tekib sädeme ülelöömine otse korpusesse, mis välistab sädeme tekke süüteküünla elektroodide vahel. Diagnoos: küttesegu on vale -- selles on õli.

Süüteküünlaid rikub liiga lahja küttesegu: kas valesti reguleeritud toitesegu või lekked mootori sisselaskesüsteemis. Küünalde elektroodid hävivad, mootori ülekuumenemine mõrandab isolaatoreid. Väljalaskeklapid ja nende pesad riknevad, kolviääred muutuvad hambulisteks.

Süüteküünlaid kahjustab ka liiga rikas küttesegu, ja must või umbeläinud õhufilter.

Mootori suur kulumus kahandab samuti küünalde tööiga. On kompressioon liiga madal ega võimalda küttesegu normaalset süütamist, saavad küünlad märjaks. Soovitaksin siis ajutiselt astme võrra kuumemat küünalt kasutada. Kuid õigem on siiski asuda mootorit remontima.

Süüteküünla loomulik kulumine on elektroodide vahe suurenemine üle ettenähtud määra, see tuleb küünla kulumisest tööprotsessi käigus. Suurenenud elektroodide vahe tõstab kõrgepinget ja see asub otsima sädemelahenduste lihtsamat teed -- nii tekibki ülelöömine. Tavamäärast kõrgemale võib kõrgepinge tõusta korrast ära laadimissüsteemi, halva akuklemmide kontakti jms tõttu.

Tavalise, lihtsa ehitusega süütesüsteemi puhul kannatab kehvade, kulunud küünalde tõttu süütepool, kahjustuvad süütejagaja kaas ja rootor ning süütejuhtmed.

Uuema auto puhul on kõlbmatu küünla põhjustatud kahjud märgatavalt suuremad: võib hävida süütemoodul, kahjustused võivad jõuda mootori ajuni. Remont maksab kümneid tuhandeid.

Õigesti valitud süüteküünal muudab mootori töö kõigis tööre?iimides ühtlaseks ja sujuvaks. See omakorda vähendab kütusekulu. Ka on mootori käivitumine igas olukorras normaalne.

Oma aja äraelanud süüteküünal toimib vastupidiselt äsja öeldule: mootor käivitub halvasti, töötab ebaühtlaselt ning kulutab ülemäärast kütust.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. November 2011, 18:57
Otsi:

Ava täpsem otsing