Ohutuks sõiduks sea korda klaasid, tuled ja pidurid

01. september 1998, 00:00

Turvalise sõidu aluseks on hea nähta- vus ja korras pidurid. Hea nähtavuse tagab liigselt kulutamata, puhas ja terve tuuleklaas, samuti teised klaasid, peeglid ja pimedal ajal tuled.

Esiklaasi puudujäägid ilmnevad selgelt päikesega, vihmaga ja pimedal ajal. Esiklaasil ei tohi olla servast serva pragusid ega juhi ja kõrvalistuja klaasipuhasti tööalas liikluse jälgimist raskendavaid kahjustusi, eelkõige mõrade kogumit, nn päikest.

Tuuleklaasi läbipaistvus juhi vaateväljas peab olema vähemalt 75%. Et USA normide järgi võib tuuleklaasi läbipaistvus olla 70% (ja toonitud klaasidel sageli ongi), ei sobi see Euroopa normidega.

Kahjuks kuluvad meie oludes esiklaasid ülemäära kiiresti, sest talvist libedustõrjet on Eestis tavaks teha poriga, mis liiklusohutusele nähtavuse seisukohalt küll kasuks ei tule.

Et sellest üle saada, on vaja tõhusaid klaasipühkijaid ja suure pesuvedeliku hulgaga aknapesurit. Külma ja vihmaga peab tõhusalt töötama esiklaasile suunatud ventilatsioon.

Teiste klaaside osatähtsus on veidi väiksem, kuid korralikult peavad needki läbi paistma. Hea on tõhus tagaklaasi soojendus.

Peeglite kohta kehtib Eestis nõue, et sõiduautol ja kuni 3,5tonnise täismassiga veoautol peab olema vähemalt vasak välispeegel ja üks sisepeegel.

Parempoolset välispeeglit nõutakse vaid varjatud tahavaate puhul, kindlasti haagise veol ja kui sõidukit juhib kurt juht. Kuid liiklusohutuse seisukohalt on soovitatav ka muudel juhtudel parem välispeegel.

Tuled ehk täpsemalt öeldes valgustus- ja valgussignalisatsiooniseadmed teevad sõiduki hästi märgatavaks ka kaasliiklejatele. Kui esilaternatel pole klaasipühkijaid-pesureid, peab juht porisel ajal küllalt tihti laternaklaase puhastama.

Lähituled peavad olema reguleeritud nii, et nad valgustaks piisavalt teed, kuid ei pimestaks vastutulijaid. Suunatuled peavad olema merevaigukollased, teised tagatuled peale numbri- ja tagurdustule aga punased.

Vanadel autodel, eriti endises NSV Liidus valmistatutel, on need aga sageli pleekinud kollaseks või peaaegu valgeks. Sellised pleekinud klaasid tuleb kindlasti välja vahetada.

Pidurituledest niipalju, et kõigil sõiduautodel peab alates käesolevast aastast juba valmistaja poolt olema lisapidurituli. Vanematele sõiduautodele võib selle panna, kuid ta ei tohi töötada vilkuval või mõnel muul muutuval re?iimil.

Üle kuuemeetrisel sõidukil, st Eesti tehnonõuete kohaselt ka sõiduk + haagis, on alates 1994. valmistamisaastast peale helkurite kohustuslikud ka merevaigukollased küljeääretuled. Nõue on küll rangem kui mujal Euroopas, kuid liiklusohutuse seisukohalt kindlasti positiivne.

Pidurite tõhusust kontrollitakse tehnoülevaatusel. Mida raskem sõiduk, seda suuremad peavad olema pidurdusjõud. Suurem pidurdusjõud on esitelje piduritel, sest pidurdades sõiduk noogutab ette, ja esiteljele langeb suurem koormus.

Veelgi tähtsam kui suured pidurdusjõud on vasaku ja parema poole rataste pidurdusjõudude ühtlus. Tehnoülevaatusel lubatakse suurimaks erinevuseks sama telje eri pooltel 25%, sest suurel erinevusel kisub sõiduk tugevalt kõrvale.

Kuigi seisupidurit peavad paljud juhid ebaoluliseks, peab siiski silmas pidama, et seisupidur on ka avariipiduriks, mitte ainult seisva sõiduki paigalhoidmiseks.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing