Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Põrsas müügis, ostja aga kotis
Eesti Raudtee rahvusvahelise reisi-jateveo erastamiskonkursi võitjaks kinnitas teede- ja sideminister läinud nädalal 10 000kroonise osakapitaliga riiulifirma OÜ Fraser Group. Edasi on ostja ja tema pakkumuse ümber valitsenud vaikus ja salatsemine. Täna peaksid algama läbirääkimised. Eesti Raudteel on võitjaga ühise aktsiaseltsi moodustamiseks aega kaks kuud.
Äripäeva arvates on raudtee rahvusvahelise reisijateveo ostja salastamine põhjendamatu.
Kunagine valitsuse otsus jätta infrastruktuuriettevõtete erastamine valitsuse, st ministeeriumide pädevusse, antud juhul tegelikult Eesti Raudtee kätte, on oma esimese tagasilöögi erastamise läbipaistvuse osas andnud.
Fraserile müüakse opereerimisõigus kahel Moskva liinil. Peterburi liinil opereerib Venemaa Oktoobri Raudtee ja pidevalt kahjumit tootnud ?estokai liin on suletud. Moodustatavas aktsiaseltsis saab Fraser Group 51protsendise ja Eesti Raudtee 49protsendise osaluse.
Investeerimispank, kellele väidetavasti Fraser Group kuulub, ei kavatse raudteeliiklusesse investeerida, vaid on kuni lepingu sõlmimiseni garant.
Eesti Raudtee väidab, et ei tea ostja tegelikku tausta. Fraser Groupi juhataja ja Investeerimispanga projektijuht, laevandusäri kogemustega Henn Ruubel ei soostu avaldama ei Fraser Groupi tegelikke omanikke ega pakutud investeeringute suurust.
Hämmastav on Ruubeli põhjendus salatsemisele -- erastaja teadmine saaks takistuseks äriplaani arutamisel või tunnustamisel. Tahes tahtmata tekib kahtlus, et Fraseri omanikud pole usaldusväärsed, kui neid saladuses hoides sujub äriplaani arutamine hästi, aga kui omanikud selguvad, võib äri hoopis katki jääda. Või siis kattuvad erastajad Eesti Raudtee juhtidega.
Eesti kõnekäänu järgi ei ole soovitatav osta põrsast kotis. Teede- ja sideministeerium on otsustanud müüa põrsa ostjale, kes vähemalt avalikkuse jaoks on kotis.
Pärast tehingut lubatakse küll erastaja välja tuua, ent kui uute omanike avalikustamine peaks siis põhjustama avalikkuse kriitika, saab sellesse suhtuda stiilis -- las koerad hauguvad, karavan liigub edasi.
Täna algab esimene läbirääkimistevoor konkursi võitjaga, pärast mida pidavat selguma ka pakkumuse sügavam sisu. Jääb loota, et ka Fraseri taust, nagu arvab küsitluses Eesti Raudtee juhatuse esimees Parbo Juchnewitsch. Vastasel juhul võib karta, et ostjatele, kes on kotis, müüakse ka põrsad, kes kannavad nime Eesti Telekom, Eesti Energia jne.