Kolmapäev 7. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Meediamaastik muutuste tuules

23. september 1998, 00:00

ASi Eesti Meedia asutas Postimehe kontserni suuromanik Schibsted ASA pärast ASi Postimees aktsiakapitali laiendamist ja senise omaniku Heldur Tõnissoni aktsiamüüki. Schibstedile kuulub nüüd firmast 92,5% ja tema investeeringu suurus võib ulatuda üle paarisaja miljoni krooni.

Rootsi Bonnieride perekonnale kuuluv meediakontsern Marieberg ostis suvel poole Ekspress Grupist, omandades selle läbi osaluse Eesti Päevalehes, Eesti Ekspressis, Õhtulehes ja mitmes ajakirjas. Rahasummat, mille Ekspress Grupi senine omanik Hans H. Luik taskusse pistis, on hinnatud 150 miljonile kroonile.

Investeeringud ajakirjandusse on reeglina pikaajalised ja seetõttu pole karta, et omanikud oma raha kiiresti tagasi ootaksid. Ehk seetõttu söandavad päevalehtede juhid ka avalikult tunnistada, et teisel poolaastal jäävad lehed kahjumisse. Põhipõhjuseks on juunis alanud soodustellimused.

Hinnasõja kahjum jääb Eesti Päevalehe peadirektori Hando Sinisalu hinnangul viie miljoni krooni piiresse.

Erandiks kasumi teenimisel on Ekspress Grupi ühele omanikule Bonnierile kuuluv Äripäeva kirjastus, mis plaanib aasta lõpuks teenida 5 miljonit krooni puhaskasumit. Äripäeva kirjastus annab lisaks majanduslehele välja venekeelset sõsarlehte Delovõje Vedomosti, ajakirja Tulu ning käsiraamatuid.

Sinisalu väitel on Mariebergi-poolne abi seni olnud rohkem oskusteabealane. «Meil on võimalus nende konsultante enda töösse kaasata ja nad korraldavad ka meie töötajate koolitust,» märgib ta.

Sinisalu hinnangul on Eestis võimatu saavutada päevalehtede turul monopoolset seisundit. «Kedagi välja süüa pole reaalne. Postimees püüab küll Tallinnas turgu suurendada ja see on ka mõistetav, sest paremad reklaamikliendid on ju siin,» tunnistab Eesti Päevalehe peadirektor.

Eesti Meedia juhatuse esimees Mart Kadastik ei varja samuti, et teisel poolaastal kasumit ei loodeta. «Kasumit polegi võimalik teenida 95 krooniga poolaastatellimust müües,» nendib ta.

Eesti Meedia ostis paar nädalat tagasi Ajakirjade Kirjastuse seniselt juhilt Pille Pihlamäelt ära talle kuulunud 50 protsenti aktsiatest ning kirjastus kuulub nüüd täielikult Eesti Meediale.

Kahe kuu eest ostis Eesti Meedia 100 protsenti Kodukirja aktsiatest. «Meie eesmärk on moodustada võimas monoliitne meediagrupp ja koondada võimalikult palju väljaandeid ühe kirjastuse alla,» selgitab Kadastik.

Ta lisab, et enam pole kavas eriti laieneda. Lisaks hulgale ajakirjadele, Postimehele ja Sõnumilehele kuulub Eesti Meediale viis maakonnalehte.

Sinisalu peab lähiaja suurimaks muutuseks Eesti Päevalehe arengus uue trükimasina töölehakkamist Printalli trükikojas novembris, mille tulemusena suureneb lehe värvikülgede arv kahelt kaheksale.

Reedel hakkas Eesti Päevalehe tütarväljaandena ilmuma Pärnu Päevaleht, töö käib ka Pühapäevalehe ja muude lisade uuendamise ja mahu suurendamise kallal. Pühapäevalehe uue peatoimetajana asub 1. detsembril tööle senine Sporditähe peatoimetaja Indrek Schwede.

Ekspress Grupil on kavas sügise jooksul ilmutada uus koduajakiri.

Kadastiku sõnul muutub lähiajal pühapäeval ilmuva Postimehe sisu pühapäevasemaks. Reedene kultuurilisa läheb kokku telekavaga, mille senine väike klammerdatud variant kaob.

Sõnumileht muutub oktoobris kvaliteettabloidiks ja muutusi toimub ka tegijate hulgas. Seni Tartus ilmunud Liivimaa Kuller sulandub Sõnumilehte.

Postimees tõmbas kevadel ära kõik vähegi paremad Sõnumilehe ajakirjanikud. Tühjavõitu toimetus 13. juulil peatoimetaja kohale asunud Soonvaldi ei heidutanud.

«Siis oli veel Sõnumilehe ja Postimehe omavaheline suhe veidi segane,» ütleb Sõnumilehe peatoimetaja Urmo Soonvald. «Nüüd on omandisuhted selged ning ka lahkunud ajakirjanike kohta võin öelda, et asendamatuid inimesi pole olemas.»

«Kavatseme saada Eesti suurimaks õhtuleheks,» selgitab ta tulevikuplaane. «See, et Õhtulehe peatoimetajaks sai Priit Hõbemägi, näitab konkurentide kartust meie ees.»

Ekspress Grupi juhatuse liikme Gunnar Kobini sõnul on Õhtulehe arendamine tõsiselt käsile võetud, mille esimeseks sammuks oligi Hõbemäe kinnitamine peatoimetaja kohale.

«Õhtulehe arendamiseks on koostatud töörühm, kus osalevad ka Mariebergi ja nende kasutatava meediakonsultatsioonifirma töötajad ning järgmise aasta investeeringud tulevad üsna suured,» märgib Kobin.

Sõnumilehe äriplaan on kinnitatud 2001. aastani ja juba praegu on investeerin-guid tehtud kümnete miljonite kroonide eest. Leht on Soonvaldi sõnul hinnasõjas kaotanud küll tuhatkond tellijat, kuid valmistuti hullemaks.

Oktoobrist alates kaovad Sõnumilehe laupäevalehe ümbert kaaned ja leht sulab üheks. Tõenäoliselt toimub muutusi ka tegijate ridades. «Aga ma ei tahaks konkreetselt öelda, et need ja need ei kõlba siia,» lausub Soonvald. «Uus leht on väljakutse ka kõigile tegijatele ja inimestele tuleb anda võimalus end proovile panna.»

Kobin nõustub, et tabloidlehtede tiraa? on suurem kui päevalehtedel, kuid suurimaks leheks saab kindlasti Õhtuleht.

«Juba praegu on Õhtulehe tiraa? mõnel päeval olnud Sõnumilehe omast suurem,» kinnitab ta.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing