Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tao rauda, kuni see on kuum

    Interfaxi analüütikud prognoosivad Venemaa majanduse olukorra halvenemist veelgi novembris. Pessimistlikemate ennustuste kohaselt võib kriis idanaabri juures kesta viis-kuus aastat. Meie suurettevõtjad ei tee enam valitsusele etteheiteid liiga habraste sidemete pärast Venemaaga, paljud ohkavad kergendatult, et Eesti-Vene suhted olid just sellised, nagu need olid -- pääsesime kergemini.
    Kuni Venemaa on nõrk, peaksid Eesti valitsus ja ettevõtjad Vene suunal tööd intensiivistama -- varem või hiljem hakkame idaturul uuesti kauplema.
    Suure naabriga on eestlastel alati olnud raske asju ajada, ent praegu ei ole Venemaa jõupositsioonil ja võib-olla sünniksid nii mõnedki kokkulepped kergemini.
    Idast tuleb tõepoolest järjest süngemat infot: Venemaa sisemajanduse kogutoodang vähenes tänavu üheksa kuuga 9,9%, septembris tõusid tarbijahinnad 38,4 protsenti. Ligi kolmandik elanikkonnast sai tulusid alla elatusmiinimumi ja töötute arv on tõusnud 11,5%. Teisisõnu on Vene tarbija ja ettevõtja ostujõud väga kiiresti langenud. On ennustatud, et Venemaa peab omal jõul vastu kõige rohkem aasta lõpuni, siis tuleb hakata toidukaupu sisse ostma.
    Venemaa on mõistnud, et leebem tollipoliitika muudab importkauba tarbijale kättesaadavamaks, ning alandanud imporditolle poole võrra. Vene võimukoridorides kõneldakse ka Eestile kehtestatud topelttollide kaotamisest. See nõuab Venemaalt poliitilist otsust. Miks ei peaks meie valitsus sellele heatahtlikult kaasa aitama. Praegu on välisministri ametis Raul Mälk, keda Venemaa tunnustab ja kes võiks seetõttu Vene kanguse murda.
    Tollide vähendamisest pole kasu, kui Venemaa ei luba riigist valuutat välja -- ei ole meie ettevõtjatel midagi peale hakata väärtust kaotavate rubladega. Venemaa valitsus kinnitas laupäeval majanduse stabiliseerimise programmi, mis kohustab muu hulgas ettevõtjat müüma 75% valuutatuludest riigile. Kas valuuta hakkab liikuma, sõltub osaliselt sellest, kui oluliseks Venemaa peab IMFi laenuraha (IMF ei aktsepteerinud programmi ega kinnitanud 4,3 miljardi dollarilise laenuosa andmist Venemaale).
    Venemaa on meile alati poliitilist ja majanduslikku riski kujutanud, ent siin, Venemaa naabruses, me oleme ja siia me jääme. See on paratamatus, millega peame leppima, kuid peame ka ära kasutama oma geopoliitilist eelist, samuti traditsioone ja oskusi Venemaaga kaubelda. Eesti käitub aga nii, justkui lõpeks Eesti vastuvõtmisel Euroopa Liitu maailm Narva jõe ja Peipsi järvega. Tõenäoliselt ei aita nimekate organisatsioonide (EL, WTO jt) liikmestaatus kuigivõrd Viru Randa ega Ühinenud Meiereisid, kes on enamiku toodangust itta viinud. Läände on raske pääseda: turud on jaotatud ja meie toodete kvaliteet ei anna alati lääne mõõtu välja. Uusi turge tuleb otsida ja mõned ettevõtted neid kindlasti leiavad, aga lähimat, põhjatut ja kvaliteedi suhtes vähemnõudlikku turgu on mõttetu eirata.
    Meie ettevõtjat aitaks esiotsa näiteks seegi, kui Eesti valitsus ja Leningradi oblast lepiksid kokku, et Eesti varustab oblastit toidukaupadega (olgu või bartertehingu näol -- või masuudi vastu vahetamine on parem lahendus kui ettevõtte sulgemine).
    Kui Venemaa turg avaneb, kaovad probleemid põllumajandusega. Selle nimel tasub pingutada, praegu on paras aeg rauda taguda ja Venemaaga suhteid siluda.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.