Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Raudtee lõpetab soosingu
«Oleme lähedal sellele, et vaadata veolepingud ja tariifid üle,» kinnitas Eesti Raudtee juhatuse esimees Parbo Juchnewitsch reedel. Eesti Raudtee tahab tema sõnul tunduvalt muuta senist tariifipoliitikat, aga millised need muutused on, ei soovinud ta veel selgitada.
Juchnewitschi sõnul tingis suuremate transiidifirmade veotariifide võrdsustamise tihenev konkurents ja kütusetransiidi kasv. Seni kehtinud soodsat hinda Pakterminalile põhjendas Juchnewitsch firma tagatud transiidimahuga, mille tõttu on kasvanud raudtee koormus.
«Seni oli seis selline, et tuli transiiti sisse meelitada,» lausus ta. Kui neli aastat tagasi vedas Eesti Raudtee aastas 24 mln tonni kaupa, siis tänavu on see kogus veerandi võrra suurem ehk 30 mln tonni. Kasv on toimunud valdavalt kütusetransiidi arvel, kus Pakterminal on Eestis liider.
Eesti Raudtee lepingut Pakterminaliga, mille järgi on firma veotariif märgatavalt madalam kui konkurentidel, kutsutakse seetõttu kütuseringkondades kinkelepinguks.
Küsimus pole niivõrd tariifides, kes kui palju maksab, vaid äritavades, lausus ASi EOS juhatuse esimees Arnout Lugtmeijer.
Seni on küll nii, et lepingu tingimused sõltuvad sellest, kuidas keegi on Eesti Raudteelt need välja kaubelnud, märkis kütusefirmasid ühendava õliühingu tegevdirektor Toomas Saks.
See on raskete läbirääkimiste tulemusena sündinud kahepoolne kokkulepe, märkis Pakterminali nõukogu esimees Aadu Luukas.
Pakterminal oli ärkamisaja järel esimesi firmasid, keda sai tõsiselt võtta, lausus teede- ja sideministeeriumi asekantsler Meelis Pihel. «Täna vajab süsteem muutmist, mis seal salata, Venemaa kriis on tekitanud teiste firmade seas pahameelt,» kinnitas ta.
Venemaa rahakriisi järel suurendasid sealsed naftatehased järsult müüki. Hoolimata terminaali täisvõimsusel tööst seisis Eesti raudteedel korraga 2 500 vagunit, mida Pakterminal ei suutnud vastu võtta.
Toomas Saksa sõnutsi on võitlus Eesti Raudtee soodsama tariifi eest tegelikult võitlus kasumile, sest transiidifirma suuremad kokkuhoiuvõimalused on lepingutes sadama või raudteega.
Viimastel nädalatel on Parbo Juchnewitsch pidanud arutama uue tariifipoliitika põhimõtteid kõigi suuremate transiidifirmadega.
«Igasugune ühtlustamine ja kindlad mängureeglid on parem kui seni valitsenud reegliteta mäng,» leidis Saks.
«Radikaalsete muutustega peab olema ettevaatlik,» lisas Arnout Lugtmeijer. «See on delikaatne küsimus, sest võib hävitada eelneva olukorra analüüsi põhjal tehtud investeeringud, lisas ta.
Aadu Luukas aga Eesti Raudtee juhtidega kohtumisele aega kulutama ei pea. Pak-terminal annab raudteel opereerimise Venemaa firmale Linkoil, mis käivitas kergelt hanguvate naftasaaduste masuutide kiirtranspordi ehk süstikrongi projekti. Linkoili omanikud on Pakterminal ja Kinex, mis on Surgutneftegazi ja Kiri?i naftatöötlemistehase esindaja Peterburis.