Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ladustamine muutub teenuseks
Tihe konkurents ekspedeerimisturul on pannud ekspedeerijad mõtteid liigutama ühes suunas: enam ei piisa edukas olemiseks vaid pelgalt vahendaja rollist kliendi ja vedaja vahel.
Lähitulevikus muutub standardiks, et ekspedeerija pakub kliendile logistilist paketti, mis sisaldab peale veoteenuse ka ladustamis- ja jaotusteenust.
Ettevõtjad saavad aru, et investeering laomajandusse on väiksema tootlusega kui rahapaigutus põhitegevuse arendamiseks. Pole mõtet kulutada raha laopindade rentimisele, tööjõule, laosisustusele ja -tehnikale, kui ettevõte tegevusala on näiteks hoopis müük. Kaupade ladustamisteenus koos laialijaotamisega müügipunktidesse ostetakse. Kuna transporditeenust ostab klient ekspedeerijalt, on tal mugav sealt saada ka järgnev ladustamis- ja jaotusteenus.
Ekspedeerijad on hakanud uut teenust jõudsalt arendama. Mõnda aastat on laiendanud laopinda Schenker-BTL Eesti. Air Cargo Estonia investeerib ladustamis- ja jaotusteenusse tänavu 10 miljonit krooni. Isegi kiirpostifirma TNT Eesti plaanib suure laopinna rajamist ja jaotussüsteemi arendamist. Ka väiksemad ekspedeerijad ei soovi kliente kaotada. Omavahel otsitakse sidemeid, et osta üksteiselt teenuseid, mis endal puuduvad. Nende poole pöörduvale kliendile on ikkagi kogu teenus nagu ühest firmast.
Eestis on veel hulgaliselt ettevõtteid, kes usuvad, et oma lao pidamine on otstarbekas. Soovitan neil pöörduda logistikakonsultantide poole ning lasta välja arvutada laopidamise kulud ja sisseostetud teenuse kulud. Usutavasti tehakse neile selgeks, et odavate ladude aeg on läbi. Maa hind ja personali palk tõuseb, energiakulu suureneb -- ladu hakkab maksma ja seda ei teeni tasa väikeste kaubakogustega, mis ladu läbivad. Selle arusaama süvenedes arenevad veelgi kiiremini ekspedeerijate ladustamis- ja jaotusteenused, millede abil nad saavad võita uusi kliente.