Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mida arvestada ehituspakkumise lähteülesande koostamisel

    Ehituse tellijal on alati eeldus saada vastus täpselt sellele, mida ta on ehitajalt osanud küsida. Kui ta soovib selget vastust, siis tuleb tal ka selged ja üheselt mõistetavad küsimused esitada. Täpsete, kiirete ja võrreldavate vastuste saamiseks tuleb oma probleemipüstitus sõnastada vajaliku detailsusega.
    Tellija töö on äärmiselt vastutusrikas ja sellele ametile ausalt lähenedes tuleb alustada hea konsultandi leidmisest, sest see üks kord tehtud investeering tasub end kiiresti ära.
    Eesti tellija võiks eeskuju võtta rahvusvahelistelt hinnapakkumisi korraldavatelt institutsioonidelt, mis väljastavad hinna koostamise alustabelid elektrooniliselt ja nii polegi kalkulatsiooni koostajal muud võimalust, kui igasse ritta ja veergu tühjale kohale number kirjutada. Kõik edaspidise teeb juba arvuti.
    Tabeli koostaja teab täpselt, millisesse lahtrisse on kontrolliks peidetud näiteks tahtlik viga, et avastada, kui kompetentne on tegelikult potentsiaalselt tellimust täitma asuva ehitusfirma hinnaanalüütik.
    Samuti saab tellija analüütik niimoodi kiire ülevaate eri konstruktiivelementide või eri insenerosade hinnatasemetest just selles koosluses, nagu tema sisestatud valem annab. Eelpoolkirjeldatud viisil küsitud pakkumine näitab ära ka täiendavat läbirääkimist vajavad detailid ning lepingueelsete läbirääkimiste kompromissivõimalused.
    Täpsus tähendab ka seda, et lähteülesandes sisaldub märge: «Alternatiive mitte hinda lülitada! «. Alternatiive soovivad pakkuda kõik, see on ju mõtlevale inimesele nii omane. Viga on ainult selles, et hinna võrreldavuse teevad need ähmaseks. Märge: «Alternatiivid esitada lisana» annab tunnistust sellest, et tellija otsib professionaalset projektijuhti, kelle kogemusi, oskusi, sidemeid ja hankespetsialiste ta oskab hinnata ja on valmis tegema mõlemale osapoolele kasu toovat koostööd.
    Hoopis iseasi on hinna küsimine tööde eri staadiumite tarvis. Tellijad püüavad osavalt ära kasutada ehitusettevõtete niigi koormatud hinnaanalüütikuid. Selle asemel, et kasutada professionaalsete analüütikute abi ja neile vääriliselt tasuda, püütakse nii veeretada oma tegematajätmised hinnaanalüütikute õlule juba määratlemise, analüüsi või kavandamise staadiumis. Ehitamine on veel mägede taga, aga «koerale» näidatakse juba «konti« ja see tormab «limpsima». Kurioosne on situatsioon, kus tehnilist projekti pole, rääkimata tööjoonistest, tellija aga nõuab hinda sendi pealt.
    Põhjalikult ettevalmistatud hinnaküsimises on oma kindlad alaosad. Ebapädevast tellijast annab märku see, kui kümme esimest punkti on unustatud ja asutakse kohe asja juurde ehk tahetakse hinnanumbrit.
    Põhjaliku kodutöö tulemusena saate ehitajalt sisuka, hästi jälgitava ja igale üksikküsimusele täpse vastuse andva pakkumise, mille alusel saate teha läbikaalutud otsuseid ning alustada ehitust õige ehitajaga ja õigel ajal.
    Kõik peaks olema selgeks räägitud juba hinna kujundamise ja lepinguläbirääkimiste käigus ning ehitusaeg on tõesti ainult ehitamise aeg. Projektijuhtimine ongi ju töötamine ressursside defitsiidi tingimustes. Aeg on ju raha!
    1. Ehitushanke põhiandmed
    2. Töövõtu vorm
    3. Töövõtu ulatus
    4. Dokumentatsioon
    5. Töövõtu aeg
    6. Töövõtja vastutus
    7. Tellija maksukohustus
    8. Tellija abinõud
    9. Ehitusplatsi haldamine
    10. Vastuvõtmine
    11. Pakkumine
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.