Kolmapäev 7. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Müüt ajakirjanduse objektiivsusest

18. november 1998, 00:00

Lihtrahvast on sadakond aastat harjutatud mõttega ajakirjanduse kui ühiskonna valvekoera rollist. Me loeme skandaalidest ja tunneme head meelt, et meie naabrile või konkurendile on taas avalikult vesi peale tõmmatud. Me heietame lootust, et ka meist kunagi kirjutatakse, loomulikult heas valguses.

Üks ?abloone meie teadvuses on müüt ajakirjanduse objektiivsusest, mis annab põhjust uskuda, et meie ilus firma ja selle hea käekäik on see, mida ajakirjandus taga ajab.

Tegelikkuses on jutt ajakirjanduse objektiivsusest sõna otseses tähenduses vaid hea müügiargument meediaväljaannetele.

Sõna objektiivsus all mõistavad ajakirjanikud ja intervjueeritavad tavaliselt eri asju ning sellest sünnib sageli palju pahandust.

Olen korduvalt kohanud ettevõtete juhte, kel on oma tegemistest nii suur vaimustus, et nad lihtsalt peavad pühaks kohuseks ajakirjandusega maksku mis maksab vaimustust jagada.

Meie häda on selles, et me ei oska oma tegemisi distantsilt hinnata. Tõsi, meile endile võib uue konjakimargi vahendamise leping, mille nimel aastaid vaeva nähtud, ju suur saavutus näida, ajakirjandusele see aga korda ei lähe.

Ajakirjanikku, kes esindab laia lugejatemassi, ei huvita igav objektiivsus, vaid kõmu! Kui me pole piisavalt ettevaatlikud, võib meie liigne agarus vales kohas lõppeda sellega, et tüdinud ajakirjanik meist lahti saamiseks midagi sellist paberile paneb, millest me parimal juhul isegi unistada ei oleks osanud. Näiteks uurib ta välja, et meie firma on juba kuus kuud käibevahendite nappuse tõttu maksuametile 100 000 krooni võlgu või et enne konjakiäri alustamist olime seotud kahtlaste valuutamahhinatsioonidega. Tulemus on hävitav, ja me räägime tuttavatele, et ajakirjandus on ära ostetud jne.

Me ei taha aru saada, et ajakirjanik ei olnud ära ostetud ega omanud ka halbu kavatsusi, vaid lihtsalt otsis tõe avaldamiseks veidi huvitavamat vaatenurka, kui meie talle pakkuda oskasime.

Vähemalt on ajakirjanduslik objektiivsus piiratud selliste kriteeriumitega nagu konfliktsus, prominentsus ja erakordsus. Elu on aga tavaliselt liiga igav ning selleks, et lehti loetaks ja televiisorit vaadataks, tuleb lisada värvi.

Igapäeva-ajakirjandusega suhtlejail on targem arvestada -- selleks, et meie suurepärased ideed ja saavutused kellelegi korda läheksid, peame oma lood konstrueerima vastavuses uudisloo kriteeriumitele. Enamasti tähendab see tõele värvi lisamist ning mõõdukalt bravuursete tsitaatidega maitsestamist.

Uus tulemus pole küll päris objektiivne, kuid massidele söödavam. Jääme rahule meie, ajakirjanik ja lugejagi.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 08:56
Otsi:

Ava täpsem otsing