Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas riigieelarvet on piisavalt kärbitud?
Peaks tulupoole kõigepealt paika panema. Siis saab näha, kuipalju saab kulutada. Leiti, et üks pool on üle paisutatud. Nüüd tuleb algusest alustada. Kui uued tulunumbrid on piisavalt õiged, saab edasi minna. Ja iga ministeerium peab ise otsustama, kus annab lõigata.
Mis puudutab aktsiiside laekumist ja salakaubandust, siis riigiaparaat peaks jälgima ja hoidma kontrolli all, et maksumäärade muutmisega ei hakataks kampaania korras salakaupa sisse vedama. Loomulikult tekib tänu aktsiisimäärade tõusule allilmastruktuuridel võimalus täiendavaid tulusid teenida. Need augud tuleb kinni toppida.
Osa ametnike palk on madal, teisest küljest kõik riigi poolt kellegi ülalpidamiseks tehtavad kulud on liiga suured -- uhked majad, kultuuriministeeriumi asutamine.
Võtsime eelmisel aastal välja kulutused ühe ministeeriumi töötaja kohta. Need erinesid mitukümmend korda. Ega nad eelmiste aastate tasemest ole loobunud ja kolme ministri ettepanek on soikunud.
Kaitsekulutused -- olen nõukogude päritolu reservohvitseri koolitusega ja tean, mis on moodne sõjapidamine. Enne investeeriks piirivalvesse, kiirreageerimisse politseis. Eriti narr on majandusliku madalseisu ajal sõjaväge poputada, see lõhnab Ceausescu järgi. Eelistaks süüa ja vähem relvi hammaste vahel hoida.
Ettevaatlikuks teeb, et prognoosi järgi väheneb tulude baas just üksikisiku tulumaksu vähema laekumise tõttu. Aga see tähendab, et kui 500 miljonit väheneb üksikisiku tulumaksu osa, siis natuke rohkem väheneb sotsiaalmaksu osa, ja meil ei ole täna selle kohta mingit teavet, kuidas kavatsetakse haigekassa ja pensioni kulusid kärpida. Praegu on kavandatud küllaltki suur pensioni tõus. Me ei oska hinnata, kas jätkub vahendeid, et pensioni järgmisel aastal edasi maksta ja ka 1999. aasta lõpul pensione tõsta.
Olen tagasihoidlik optimist, sellest 800 miljonist vast piisab. Kulude kokkuhoiu üks allikas on riigi- ja omavalitsuste juhtimiskulude kärpimine tervikuna, aga seda ei saa mingil juhul teha nii, nagu on viimastel aastatel praktika olnud -- püütakse mingi protsent kulusid ära lõigata. Väga lihtne, aga ebaefektiivne.
Vaja on radikaalseid otsuseid. Omavalitsusi on Eestis liiga palju ja kui otsustame, et kärbime igaühe tulubaasi, jääb omavalitsusi sama palju, aga nende teovõime väheneb. Sama puudutab maavalitsusi ja ministeeriume. Teeme 9--10 maavalitsust ja see on perspektiivis suur kokkuhoid. Loomulikult on ümberkorralduste ajal segadust ja kulu, aga kui praegu on ühe maavalitsuse ülalpidamiskulu ca 10 miljonit, siis 15-lt üheksale saab igaüks arvutada.
Tegeletakse samade probleemidega, ainult mõnes valdkonnas töömaht suureneb, spetsiifikat juurde ei tule.