Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Millest koosneb laevafirmade esitatav transpordiarve

Paavo Kollom 24. november 1998, 00:00

Kliendil, kes alustab konteinervedude kasutamist või vahetab kasutatavat laevaliini, on tulnud tõenäoliselt de?ifreerida laevafirmade hinnapakkumusi ja hiljem ka arveid. Viimast eriti siis, kui laevafirma arvel olev number erineb kliendi arvestatud summast.

Küllalt tihti tekib situatsioon, kus kliendi ja laevaagendi või ekspedeerija vahel tekib arusaamatus põhjusel, et ei ole täpselt kooskõlastatud hinnastruktuur, klient ei ole selgitanud detailselt, mis teenust ta tahab ja laevaagent eeldab, et klient teab täpselt sadamate, terminaalide ja laevafirmade töö korda.

Kliendid püüavad tihti kasutada Incotermsi termineid, kuid need erinevad veidi laevanduses kasutatavatest terminitest ja võivad tekitada segadust, kui on täpselt detailiseerimata.

Laevaagendid kasutavad Eestis arvetel enamasti inglise keelt koos eestikeelse tõlkega, juhul kui agent annab aru otse laevaliinile. Segadust tekitab traditsiooniliselt ka paljude lühendite kasutamine merenduses.

Detailne laevaagendi esitatav arve võib välja näha järgmine (arvel on iga positsiooni taga loomulikult mingi number koos dollari, krooni või muu valuuta tähisega):

  • 1. prec. või precarriage või p/c -- konteineri vedu laadimiskohast sadamasse;
  • 2. THC POL (terminal handling charge in port of loading) -- terminaalitasu (konteineri laadimine autolt) lähtesadamas;
  • 3. doc. fee -- dokumentatsioonitasu;
  • 4. B/L fee -- bill of loading'u väljastamise tasu;
  • 5. O/F või S/F või seafreight -- merevedu;
  • 6. CAF (currency adjustment factor) -- valuutariski lisatasu, võib olla summa või protsent mereveo hinnast;
  • 7. BAF (bunker adjustment factor) -- laevakütuse hinna muutumise riskist tulev lisatasu (CAF ja BAF on Eestis vähe kasutatavad, tavaliselt ütleb laevaagent, et nad sisalduvad hinnas);
  • 8. THC POD -- THC sihtsadamas (in port of destination);
  • 9. port fee -- sadamamaks mõnedes sadamates (suhteliselt vähe kasutatav), sarnane lennujaamamaksuga;
  • 10. cont. rel. -- container release -- konteineri üleandmise dokumentatsioonitasu (tavaliselt maksab kauba saaja);
  • 11. oncarriage -- konteineri kohalevedu, juhul kui on tegemist ukseni teenusega;
  • 12. empty positioning -- tühja konteineri väljastamine ja vedu laadimiskohta (tavaliselt kasutatakse, kui klient soovib kaupa konteinerisse laadida ja agent veab talle tühjad konteinerid kohale);
  • 13. empty return -- tühja konteineri vedu sadamast agendi konteinerterminaali, kui klient laadis kauba konteinerist välja saabumissadamas;
  • 14. CHC (container handling charge) -- tasu tühja konteineri väljastamisel või vastuvõtmisel agendi terminaalis konteineri tõstete, kontrollimise ja puhastamise eest.

Tasusid 12, 13 ja 14 enamasti ei kasutata, kui laevafirma või agent teevad ise eelveo või kohaleveo.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 08:57
Otsi:

Ava täpsem otsing