Optiva Panga nime hind 200 000 krooni

24. november 1998, 00:00

Uue nime leidmise töögrupi (liikmed nõustamisbüroo ERGO nõustaja Stuart Mackay, pankade, reklaami-
büroo ja suhtekorraldusfirma esindajad) olulisemad seisukohad uue kaubamärgi loomisel olid:

1. uurige turgu, et selgitada välja, milline on teie konkurentide identiteet;

2. leidke uuele kaubamärgile koht ehk positsioon turul. Ühineva panga tugevad küljed on näiteks oma äristiil, kompaktsusega kaasnev paindlikkus. Väiksuse nõrgem pool on see, et panga nimi ei tohi olla liiga suursugune;

3. enne nime juurde asumist koostage tulevasele kaubamärgile isikukirjeldus;

4. et identiteet oleks kõigile asjaosalistele ühtmoodi arusaadav, kasutage kaubamärgi personifitseerimist: kujutage brand'i ette inimese, loomana;

5. nimeideede genereerimisel selgitage välja teie tööstusharus kinnistunud tavad kaubamärkide loomisel ja võtke neid arvesse;

6. ideede genereerimiseks korraldage mitu ajurünnakut ja laske ideedel settida enne valiku tegemist;

7. ärge valige liiga palju ega liiga vähe kavandeid. Optimaalne arv kavandeid, millega alustada testimist, on viis-kuus;

8. testige kavandeid eri keeltes ja kultuurides ja te näete, kui erinevalt rahvused sõnamärke tajuvad;

9. samal ajal nimekavandite testimisega kontrollige oma võimalusi registreerida nimesid teile huvipakkuvates riikides.

Juriidiline kontroll vähendab reeglina kavandite arvu 25--50%;

10. ärge tehke emotsionaalseid või subjektiivseid otsuseid, toetuge uuringutele.

Uue nime panekul on kõige raskem leida, millest seda protsessi alustada. Eestis on vähe nõustajaid, kes suudaksid anda identiteedialast konsultatsiooni.

Kuna Forekspanga ja Investeerimispanga ühinemisel pidi tekkima pank, mille nimi oleks rahvusvaheliselt aktsepteeritav, kasutati Inglise rahvusvahelise nõustamisfirma ERGO ühe omaniku ja staa?ikama konsultandi Stuart Mackay abi. Eesti majandus-
keskkonda tunneb Stuart Mackay hästi, sest tal on teisigi kohalikke kliente.

Nime väljamõtlemine ja valik toimus töögruppides, milles osalesid peale ERGO ka mõlemad pangad, reklaamibüroo Tank ja suhtekorraldusfirma Wilcox.

Üks ja seesama nimi tekitab eri rahvuste hulgas uskumatult varieeruvaid seoseid. Optiva nime testiti Lätis, Leedus, Eestis, Venemaal ning Inglismaal ja Skandinaavias.

Uus nimi on iseenesest loogiline ja dekonstrueeritav nii filoloogile kui ka tavainimesele, vähemalt meie keeleruumis. Tegemist on loogilise sõnaraamatu nimega, «optiva» on ladina keeles meelt mööda, välja valitud.

Kindlasti on oluline ka nime visuaalne vormistus.

Uude nimesse ja identiteeti investeerimine on muidugi mõistlik. Metoodiliselt on konsultandi kasutamine ratsionaalsem kui rahvahääletuse korraldamine (? la Ühispank). Põhimõtted, kuidas leida uut keelelist märki millegi tähistamiseks, on kirjas igas teises reklaamiõpikus.

Konsultandi roll oli arvatavasti protsessi suunav, vaoshoidev ja kindlustav.

140 000 krooni võib konsultatsiooni peale kulutada küll, kui tulemus on seda väärt. Küll aga on konsultatsiooni- ja uuringukulutused pealtnäha kummalises proportsioonis.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 08:57
Otsi:

Ava täpsem otsing