Kolmapäev 7. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Hinda kaupluse tegevuse riskantsust

Marko Saar 01. detsember 1998, 00:00

Selleks sobib järgmine küsimustik:

  • kus kauplus asub, milline on selle lähiümbrus? Sellest oleneb oluliselt turvalisuse tagamiseks vajaliku investeeringu suurus.
  • millised asutused, firmad, ehitised kauplust ümbritsevad? On nendeks kool, haigla, restoran, vangla, surnuaed, hotell, tühermaa, mets?

Vastusest selgub, kes kaupluse lähedal liiguvad. Näiteks Tallinna Kaubamajast raskemat piirkonda Eestis on küll raske leida. Lähikonnas tegutsevad narkomaanid, kerjused, kodutud, tänavalapsed, taskuvargad, kelmid, muidu vargad, viina- ja suitsumüüjad, probleemsete firmade taksojuhid, prostituudid jne. Ka on kaubamaja juures esindatud eelmiste põhiline huvigrupp -- turistid.

  • milline on kaupluse kui ehitise seisukord, on ta tule- või varisemisohtlik? Milline on sissemurdmiskindlus?
  • mida kaupluses müüakse, on selleks riided, leib-sai, tehnika, autod, juveelid?

Vastusest selgub, kes on või potensiaalsed külastajad (nii ostjad kui vargad).

  • milline on müügisaalide valgustus, kuidas on paigutatud riiulid?

Enim varastatavad ja kallimad kaubad tuleb asetada nähtavale, lukustatavasse vitriinidesse, väikesed kaubad kassade lähedusse. Vältida tuleks nurgataguste tekkimist.

  • kus asuvad proovikabiinid, milline on nende jälgitavus, ukseavade kõrgus?

Kuigi ostjale on see pisut ebamugav, tuleb kabiinid teha võimalikult avatuks. Vastasel korral on proovikabiin ideaalne paik turvaelementide kõrvaldamiseks.

  • kas kassast avaneb vaade müügisaalile?
  • kuidas on tagatud kassa ja kassapidaja turvalisus, kus hoitakse sularaha, kuidas on lahendatud inkassatsioon?

Kassa tagune võiks olla kinni, tihti see ka nii on. Kassas tuleks hoida võimalikult vähe sularaha.

  • millised on kontorite, laoruumide, müügisaalide lukustamise-pitseerimise-valvestamise re?iimid?
  • kas transport pääseb kauplusele kergesti ligi, milline on pääslare?iim?
  • milline on kaupade ohutus, ladustamistingimused (õhutemperatuur, niiskus), kui raske on laoruumi sisse murda?
  • millised on kaupade vastuvõtmise ja väljaandmise tingimused ja kord, kuidas toimub mahakandmine? Siin on oluline vältida, et töötajad ei tekitaks kaupade realiseerimisaja kunstlikku ületamist.
  • kuidas on kontoriruumid avatud võõrastele (külaliste registreerimine, läbipääsure?iim)? Läbipääsusüsteemi abil saab kontrollida ka tööaja kasutamist.
  • mismoodi on korraldatud töötajate isiklike esemete ning riiete hoidmine ja valvamine?

Üldtunnustatud põhimõtte kohaselt ei tohiks müüja ega kassiir minna oma töökohale suure kotiga.

  • milline on kaupluse personal (kriminaalkaristatus, iseloomustus, soovitajad, eelmised töökohad, sõbrad-tuttavad)?
  • milline on ettevõtte töötajate materiaalne vastutus? Näiteks saab müügisaali töötajal olla kaonorm, laohoidjal aga mitte.
  • millises seisukorras on turvaseadmed? Seda tuleb eelkõige hinnata äri alustamisel.

 

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 08:58
Otsi:

Ava täpsem otsing