Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Eesti teede kasutamine maksuliseks

18. detsember 1998, 00:00

Tallinna--Tartu kiirtee rajamine võib takerduda rahaliste raskuste taha. Teedeehituseks mõeldud kütuseaktsiisi kulutab valitsus hoopis eelarveaukude lappimiseks. Riik on maha maganud ühe rahateenimise võimaluse -- ei küsi raha Eesti maanteid kasutavatelt ja kulutavatelt võõraste numbrimärkidega sõidukitelt.

Enamikus Euroopa riikides on nn teemaks, mida riigipiiril kasseerib toll. Maksu suurus sõltub läbitud kilomeetritest, sõiduki kategooriast ja riigis viibimise kestusest. Turismibusside puhul korrutatakse kilometraa? vastava koefitsiendiga sõltuvalt reisijate arvust.

Aasta jooksul laekub riigikassasse arvestatav summa, mida valitsus kasutab ainult teede korrastamisele.

Eestil oleks valida kahe, Poola ja T?ehhi variandi vahel.

Poola variandi puhul fikseeritakse riiki sissesõidul spidomeetri näit. Läbitav kilomeetrite arv korrutatakse koefitsiendiga, mis on erinev sõiduautodele, raskeveokitele ja bussidele. Maksu tasub autojuht piiripunktis tollile. Väljasõidul esitab juht piiripunktis saadud teemaksu paberi uuesti tollile. Kui läbitud kilomeetrite arv on maksust suurem, tuleb juurde maksta. Kui on sõidetud vähem, saab piiril osa raha tagasi.

T?ehhi variandi puhul lisandub täiendav tasu kiirteede ja esimese klassi maanteede ning suurlinnade ümbersõitude kasutamise eest. Piirilt ja suurematest bensiinijaamadest on võimalik soetada nn kiirtee kleebis. Selle hind on eri sõidukite kategooriatele erinev. Osta saab aasta-, poolaasta- ja kvartalikleebiseid. Juht paigaldab selle tuleklaasi parempoolsesse nurka nähtavale kohale.

T?ehhis võib liikluspolitsei andestada kiiruse ületamise, kui aga juht sõidab kiirteel teemaksu kleebiseta, on asi karm. Trahv on soolane.

Sloveenias (nagu Itaalias ja Prantsusmaal) peatab kiirteel liikuja teatud vahemaa järel tõkkepuu. Läbitud maa eest tuleb tasuda kassas istuvale maksukogujale sularahas.

Eestiski on viimastel aastatel rekonstrueeritud mitmeid teelõike. Praegu käib ehitustöö Tallinna--Narva ja Tallinna--Tartu teel. Raivo Vare kinnitas sügisel Tallinn--Narva maantee pikka aega rahapuudusel seisnud teelõigu avamisel, et juppide ehitamise aeg on möödas. Tähelepanu tuleb koondada pikematele lõikudele. Tallinna ümbruses läheneb esimese klassi teede pikkus mõnel pool juba 40 kilomeetrile, neil lõikudel võiks rakendada julgelt T?ehhis praktiseeritavat teemaksu kleebise süsteemi. Vaevalt tahaksid sõidukiomanikud raha säästmise nimel tuttuusi sõiduriistu külavaheteedel lõhkuda. Tasulised võiksid olla ka Tartu ja Pärnu ümbersõidud.

Teemaks peaks olema mõõdukas, raskeveoki aastakleebis võiks maksta mõni tuhat krooni ja Eestist ühekordne läbisõit transiitsõidukitele 50--300 krooni.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:02
Otsi:

Ava täpsem otsing