Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nokia ja Ericssoni erinev edu
«Usun, et meie käive võib tuleval aastal kasvada 25--35% ning ka kasum suureneb,» ütles Nokia kontserni juht Jorma Ollila. «Ma ei näe praegu mingeid erakorralisi tegureid, mis 1999. a probleeme võiksid tekitada,» jätkas ta.
Ericsson planeerib samaks perioodiks vaid 10--20% kasvu ja seoses hiljuti avaldatud kasumihoiatusega on ebakindlus firma suhtes kasvanud.
Käesoleval aastal kasvas Nokia käive esimese 9 kuuga 45%, Ericssonil 11%. Varasema aastaga võrreldes suurenes Nokia maksustamiseelne kasum 74%, Ericssonil 17%.
Nokia edu taga on eelkõige mobiiltelefonid, ehkki firma ise pöörab järjest enam tähelepanu ka side-
süsteemidele. Läinud aastal moodustas telefonide müük 52% käibest ning 45% ärikasumist. Firma juhtkonna andmeil toodab Nokia tänavu 35--40 miljonit telefoni, mis on peaaegu kaks korda rohkem kui läinud aastal.
«Miljon aparaati nädalas,» ütles Jorma Ollila, kelle sõnul on Nokia telefonide tootmiselt tänavu tõenäoliselt USA Motorolalt liidrikoha üle võtnud.
Optimistlike prognooside järgi võib Nokia telefonide müük tuleval aastal kasvada 60 miljonile aparaadile.
Ericsson nimetab kasumihoiatuse peapõhjusena Aasias ja Ladina-Ameerikas vähenenud nõudlust AXE keskjaamade järele, mis tegid Ericssonist kuuma nime 1980. aastatel.
Mobiiltelefonid moodustasid Ericssoni käibest mullu 24% ning andsid kolmandiku kasumist. Tänavu müüb firma läinud aasta 16 miljoniga võrreldes 20 miljonit telefoni.
Samal ajal kui Ericsson kurdab mobiiltelefonide kiire odavnemise üle, väidab Nokia, et hinnalangus on jäänud oodatust tagasihoidlikumaks.
Eeloleva aasta teeb Ericssonile raskemaks seegi, et firma müügis on suur osa arenevatel turgudel, mis pikemas perspektiivis peaks firmale küll eelise andma. Üle kolmandiku lõppeva aasta läbimüügist langes Aasia ja Ladina-Ameerika arvele.
Nokia seevastu turustas mullu 56% oma tooteist Euroopas. Aasia arvele langes vaid 23% ning Ladina-Ameerika osa on marginaalne.
Nii on Nokia aktsia jätkuvalt investorite lemmik, samas kui Ericssoni suhtes ollakse ettevaatlikum. Aasta algul oli aga olukord vastupidine -- siis ennustasid analüütikud Ericssonile Soome konkurendist 40% suuremat kasumit.
Autor: DI