Maailm tähistab jõulupühi

KL 24. detsember 1998, 00:00

Soome jõuluvana internetiaadress on www.santaclaus-
office.fi.
Seal saab tutvuda jõulumaa ja jõuluvana ajalooga ning jõuluvana isikliku pildialbumiga.

Edasi minnes on võimalik kirjutada jõuluvanale kiri või saata tervitus ning tutvuda jõuluvana sõpradeklubiga. Selle klubi liikmeks saab astuda igaüks, kuid selleks on vaja täita ankeet, milleks tuleb maksta sada marka. Klubi liikmed saavad liikmekaardi isikliku salasõnaga, mille abil pääseb klubi võrgukülgedele, kus on lugusid jõuluvanast ja mitmesuguseid mänge.

Soome internetijõuluvanamaal on ka oma kaubandus-
keskus www.marketworld.fi, kus saab kaubaga tutvuda ning sisseoste teha, ilma et tarvitseks poes trügida.

Ostmine käib kõigi Soome pankade pakutavate võrguteenuste abil.

Ühendriikide jõuluvana Santa Claus tegutseb Internetis aastast 1994. Tema aadress on Soome omaga lähedane: www.santaclaus.com. Sealne jõuluvana paistab silma suure täpsusega: jõuludeni jäävat aega mõõdetakse lausa tundidega.

Kirjas on, et USA jõuluvana tuleb laste juurde enamasti lendavate põhjapõtradega korstna kaudu. Vastus küsimusele, mis rahvusest on Ameerika jõuluvana, kõlab: põhjapooluslane.

USA jõuluvana koduleheküljel on mitu jõulukalendrit, jõuluvana parimad retseptid, mänge ning ajalooline ülevaade eri riikide jõuluvanadest. Kaubapakkumine on üllatavalt tagasihoidlik. Põhiliselt on müüa jõuluainelised raamatud ja videofilmid.

Pärast detsembrikuu esimest kaht loidu ostunädalat on nüüd Rootsi poed rahvast tulvil ja kaupmehed ennustavad 1990. aastate parimat jõulumüüki. Suurim läbimüük on elektroonikakauplustel, kust jõulukingiks ostetakse arvutimänge ja kõikvõimalikke koduarvutite lisaseadmeid. Hea läbimüük on olnud ka mööbli-
kauplustel. See-eest rõivapoed on pettunud, sest loodetud 3--4% läbimüügikasv on taandunud nulli.

Rootsi kaubandusuuringute instituut (HUI) ennustab, et viimastel jõulueelsetel päevadel kasvab ostupalavik veelgi, sest siis saavad paljud pered kätte lasteabiraha ja palga, mis psühholoogiliselt ostuhimu suurendab. Teiseks on toimunud üldine suhtumise muutus: varem eelistasid inimesed kingitused võimalikult vara ära osta, nüüd püüavad noored ja tööl käivad inimesed teha seda viimasel hetkel, vahetult enne jõulupühi.

Norra majanduse konjunktuuri halvenemine on vähendanud inimeste ostusoove ja see ennustab tuleval aastal jaemüüjatele raskeid aegu. Mullu ostsid norralased jõulukaupu 15,64 mld Eesti krooni eest, mis tegi kasvuks 2,4 mld, tänavu vaid 14,96 mld eest. Kokku peaks detsembrikuu jaekaubanduse käive küündima 49,3 mld kroonini.

Nagu tavaliselt, toob suurima sissetuleku jõulukassasse toidukaup. Suurima kasvuga on aga olnud hoopis kuldesemete müük, mis kasvas muude kuudega võrreldes detsembris 300%.

Analüütikud oletavad, et ostusoovi on vähendanud kaks põhjust. Esiteks tunnevad norralased muret kõrgenenud intresside ja nafta hinna languse pärast. Teiseks on nad viimastel headel aastatel kodu sisustuse põhjalikult välja vahetanud, mistõttu kulub 8--10 aastat, enne kui nad uuele osturingile lähevad.

Seetõttu ennustavad asjatundjad, et 37 000--38 000 kaubandusettevõttest võivad paljud tuleval aastal pankrotti minna. Näiteks 1980. aastate kriisi ajal kadus jaekaubanduses 30 000 töökohta, pärast seda on aga 48 000 kohta juurde loodud. Nüüd on karta, et tuleb uus vähenemislaine, prognoosib kaubanduse ja teeninduse keskliit.

1997. aastal külastas Soomet kokku 800 000 venelast, kes tegid seal oste 7,8 miljardi Eesti krooni eest.

Et varem aktiivselt Soome talvemõnusid nautima saabunud Vene keskklass on rubla devalveerimise läbi kõige rohkem kaotanud, on Soome turismifirmad nüüd suurema panuse rikkamale sihtrühmale teinud.

Jõulukuul saabub Moskvast Soome keskmiselt kolm rongitäit turiste. Jõukamad nendest soovivad üürida luksuslikku üksikmaja laante keskel, kuid selle lähedal peab kindlasti olema kauplus ja restoran.

Tänavune aasta on suureks läbimurdeks internetimüügi alal, mis mullusega võrreldes on kahekordistunud ja mille väärtus on 30,4 mld krooni.

USA jõulumüügi tuntuim korraldaja on Neiman Marcus oma klassikalise jõulukataloogiga. Neiman Marcus alustas 91 aastat tagasi Texases pisipoega ja nüüd kuulub talle riigis 31 kaubamaja. Oma jõulumüügi-
kataloogi alusel korraldatakse müüki aastast 1926.

Luksuslikemad kaubad selleaastases 600 kingiga kataloogis on vana stiilne hobustega karussell ja 120karaadiste teemantidega antiikne tiaara, mõlemad maksavad 3,84 mln Eesti krooni. Kataloogis pakutakse lastele veel 1,92 mln eest Võlur Ozi imedetuba või emale puhkusetuusikut Baden Badeni tervisevetele.

Vaatamata sellele, et kinkide hinnad on väga kõrged, on müük möödunud aastate jooksul hästi läinud. Ainult ühe asjaga on Neiman Marcus alt läinud. See juhtus 1970ndate seisaku ajal, kui jõulukingiks pakuti moodsat Noa laeva hinnaga 7,7 mln krooni, mida ei ostnud keegi. Paremini läks seni kalleima kingiga, 13 aastat tagasi pakutud 77karaadise teemantiga, mis leidis ostja 25,6 mln krooni eest.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:03
Otsi:

Ava täpsem otsing