Õiguslikud riskid kliendihaldusprogrammi soetamisel

Margus Kingisepp 09. jaanuar 2001, 00:00

Kaasaegne infotehnoloogia hange nõuab arengu kiirusest tulenevalt eritingimusi lepingus, mida peaks arvestama nii olemasolevate IT-süsteemide täiustamisel kui ka uute hangete ettevalmistamisel.

Millega peaks siis turundusjuht kliendihaldusprogrammi soetamisel arvestama?

Laiemate IT hangete puhul on sageli tegemist olukorraga, kus vähemalt osa hangitavast tehnoloogiast on planeeritud vaid paberil või on olemasolev toote versioon hanke teostumise hetkeks juba vananenud.

Jätkuva tootearenduse tingimustes võib ostja nõuda lepingus hankijalt teatud siduvaid lubadusi selle kohta, millisel ajal on oodata tootest uusi versioone ja andmeid planeeritud uuenduste iseloomu kohta. Selliste lubaduste andmist ei saa müüja poolelt vaadatuna asjakohaseks pidada juhul, kui turu arengut ning enese tegevuspotentsiaali ei ole võimalik piisavalt kombata.

Ostjale pakutakse sageli ka nn viimase trendi tooteid. Selliste toodete korral varitseb oht, et ostja võib osutuda katsejäneseks ehk beetaversiooni testi ohvriks, kes halvimal juhul maksab ise kinni ka uue toote arendusega kaasnevate vigade paranduse. Puudub ka kindlustunne, kas uus toode laiemat kasutust leiab või on ostja osutunud viimaseks pioneeriks. Teiselt poolt loodab ostja saada uue toote või süsteemi soetamise abil konkurentsieelise, mis lööks võistlejaid efektiivsusega.

Ostja on lepingu sõlmimisel kahe tule vahel, valides juba vananenud või alles arendusjärgus toote vahel. Õige panuse asetamine nõuab täpset piiri tunnetamist ja õiget kajastamist lepingutingimustes.

Seega peab olema leping paindlik ning jätma kliendile võimaluse süsteemi muuta, täiendada ja laiendada tulevikus tekkivate soovide kohaselt.

Erinevalt tavapärastest lepingutest ei ole IT-sektoris mõistlik sõlmida tähtajalisi, samuti pikaajalisi ega kindlaksmääratud hinnaga süsteemi hankelepinguid.

Tasub ka väga kaaluda, kas tellida kogu süsteem ühelt hankijalt. Teised pakkujad võivad leida sobivamaid lahendusi juba tellitavale süsteemile. Seejuures ei tohiks kannatada süsteemi üldine töösuutlikkus.

Klient peaks jätma endale tagaukse alati avatuks, määratledes paindlikult lepingu kiire ennetähtaegse ülesütlemise ja muutmise tingimused.

Uuenduste tõttu esineb sageli arusaamatusi ka kasutatava erialase terminoloogia osas. Enamik uutest mõistetest puudub traditsioonilises eestikeelses sõnavaras ja kujutavad endast inglisekeelsete terminite toortõlget. Kohane täitmine eeldab, et mõlemad pooled mõistavad lepingu sisu ühtmoodi. Kui terminite uudsuse tõttu puudub neil väljakujunenud ühtne tähendus, on igal juhul mõistlik need eelnevalt lepingus lahti mõtestada või vähemalt viidata asjakohastele käsiraamatutele. Eelnevalt defineeritud määratluse korral on soorituse hindamine kergem.

Hankija kipub võtma oma vastutusele toote toimimise ainult sellisel viisil, nagu see on tootega kaasnevas dokumentatsioonis määratletud. Siin tasuks ostjal olla ettevaatlik ja üritada eelnevalt selgitada, millistes oludes, millistele tegevusnäitajatele lubatakse vastavus garanteerida.

Kui süsteemi osana hangitakse tarkvaralahendusi, siis tuleks kindlasti endale selgeks teha, et 100protsendilise kindlusega töötavat tarkvara rakendust pole olemas. IT alal esinev vigade sagedus kipub tunduvalt ületama teistes valdkondades tavapärast vigade künnist. Seega ei ole hankijal mõistlik ennast vastava garantiiklausliga siduda. Kui aga kindlasti soovitakse vigadeta tooteversiooni, tuleb arvestada tõenäoliselt mitmekordse hinnatõusuga.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:59
Otsi:

Ava täpsem otsing