Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Loe oma kodulehe külalised Internetis üle
Usaldusväärse informatsiooni olemasolu kodulehe külastatavuse kohta on eriti oluline reklaamiklientidele, kuid põhjaliku informatsiooni vajadust peaksid tunnetama ka Internetilehekülgede endi haldajad, kelle ülesanne on klientide vajadusi ja käitumist peensusteni tundma õppima.
Hetkel on külastatavuse mõõtmiseks mitmeid erinevaid võimalusi. Lihtsaimaks mooduseks on olemasolevale leheküljele counter?i või mõõdiku paigutamine, mis annab lehekülje omanikule teada, kui palju on tema lehekülge külastatud. See informatsioon on piisav ainult väga vähenõudlikule omanikule, kellele Internet omaette eesmärk pole ja kelle sooviks on lihtsalt ?kohal olla?. Samuti on sellised mõõdikud sobilikud vaid väikese külastatavusega lehtedele. Suuremate koormuste korral jäävad need jänni. Maailmas ja Eestiski on väga levinud selliste mõõdikute tasuta jagamine vastavatel internetilehekülgedel. Veidi rohkem informatsiooni külastajate liikumise kohta annavad keerulisemad statistikaprogrammid, milledest paljud on Interneti arenedes counter?itest ehk mõõdikutest välja arenenud.
Statistikaprogrammid on loodud andmaks oluliselt mitmekülgsemat informatsiooni lehekülje külastajate kohta. Eestis on suuremate Internetikeskkondade kasutatavateks Analog ja WebTrends. Nende kõigi ühiseks omaduseks on baseerumine nö log-failidel.
Log-failide puhul koostatakse statistika selle serveri poolt, milles asub kodulehekülg ja sisaldab seega päringuid, mis on vastu võetud kodulehekülje külastajate serveritelt. Kahjuks on sellisel meetodil rida puudusi.
Sellised programmid ei suuda fikseerida proxy serverite kaudu tehtud päringuid, kuid keskmise keskkonna külastatavusest moodustavad need 14-20%. Teisest küljest võtavad log-failidel põhinevad programmid statistikasse sisse palju kontakte, mida tegelikult ei tohiks objektiivsuse huvides kasutada ? erinevad robotid jms.
Maailmas on olukord kiiresti muutumas ja külastatavuse mõõtmiseks on välja töötatud olulisemalt täpsemaid programme, mis on nö browser based ehk brauseritel põhinevad (mõnikord nimetatakse neid ka client-based ehk klientidel põhinevateks) ning annavad leheküljel toimuvast väga detailse ülevaate reaalajas. Seda tüüpi programmidest on Eestis esindatud maailmas juhtiva firma WebSideStory toode HitBox Enterprise ja firma Red Sheriff toode Red Measure.
Programmide tehnoloogia baseerub andmete kogumisel otse kasutajatelt. Kui külastaja vaatab lehekülge, siis saadab spetsiaalne programmikood informatsiooni lehekülje ja kasutaja kohta statistikaprogrammi haldavasse serverisse. Kui lehekülje omanik esitab informatsioonipäringu, siis statistikaprogramm analüüsib sõltumata ajahetkest kiiresti lehekülje andmeid, hankimaks kasutajale koheselt soovitud informatsiooni.
HitBox Enterprise?i ning Red Measure võrdluseks võib öelda, et kui HitBox Enterprise on oluliselt võimsam statistikaprogramm, võimaldades kuni 400 erineva statistilise näitaja jälgimist ning seda ka väga suure külastatavuse korral, siis Red Measure võimaldab mõõta vaid umbes 20 erinevat statistilist näitajat ning on orienteeritud pigem keskmise suurusega keskkondade analüüsimiseks. Samas on aga Red Measure eeliseks odavus. Teisest küljest on HitBox Enterprise tuntud jällegi ülikõrge turvalisuse poolest.
Counter ehk loendur ? sobib väikese liiklusega lehekõlgedele, enamasti pakutakse tasuta (counter.ee, counter.ok.ee, counter.zone.ee)
Statistikaprogrammid ? baseeruvad nn. log-failidel, mille saab serverist ja mille põhjal koostatakse ka statistika (Webtrends, Analog)
klientidel põhinevad programmid ? annavad infot reaalajas kodulehel toimuvast (HitBox Enterprise, Red Measure)
Autor: Mikk Mere