Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Vitamiinid aitavad talveväsimusest üle

Eha Laanepere 12. jaanuar 2001, 00:00

Apteekrite kogemuse järgi tuleks vitamiine hakata võtma oktoobris ja teha seda kevadeni, kuni päike hakkab jälle kõrgemalt käima ja inimesed muutuvad rõõmsamaks.

Kuigi organism hoiab vitamiine ka varuks ? mõnda vitamiini 4, mõnda 40 päeva ? on sellegipoolest neid pidevalt tarvis. Kuid vitamiinide söömisega peab olema ettevaatlik ? nii nende puudus kui ka üleküllus võivad kaasa tuua tervisehädasid.

?Mõne kindla vitamiini puudust nimetatakse avitaminoosiks ja selline diagnoos eeldab arsti abi,? ütleb Vanaturu apteegi juhataja Õie Kotkas. ?Kui puudu tuleb kehalisest ja vaimsest jõust üldse, kui olete alatasa väsinud, närviline või lähete põlema iga asja peale, siis on teil tõenäoliselt üldine vitamiinipuudus.? Sel juhul võib abi saada ainuüksi sellestki, kui apteegist endale sobiv multivitamiinipurk osta.

On toitumisteadlasi, kelle kinnituse järgi pole tarvidust tehisvitamiinide järele neil, kes toituvad teadlikult mitmekülgselt ja kelle toidulaual on 70 protsenti taimset ja 30 protsenti loomset toitu. ?Kui süüa täisteraleiba, toorest ja hautatud juurvilja, keedetud loomaliha ja kala ning vältida rämpstoitu, siis on põhimõtteliselt võimalik talv vitamiinipuuduseta üle elada,? möönab Kotkas. ?Kuid kui palju selliseid inimesi on, kellel on selleks aega ja teadmisi?? Pealegi võib isegi kõige teadlikuma toituja vitamiinivarud hävitada stress, pingeline vaimne või füüsiline töö.

Selleks, et me kõik dra?ees leiduvad ained korralikult kätte saaks, peab organismis olema piisavalt nii vett kui ka rasva. Nii on ekstreemdieete pidavatel daamidel raskusi rasvlahustuvate vitamiinide omastamisega, mistõttu hiljem võib olla neil ka raskusi rasedaks jäämisega ja tuleb tegemist teha muude ettenägematute tervisehäiretega. Liigne kehakaal omakorda koormab keha, nagu seda teeks ka raudkang, mida tuleks kogu aeg seljas tassida. Kuna süda peab töötama topelt, on tüsedatel ka suurem vajadus vitamiinide järele.

Vitamiinide ületarvitamine võib omakorda kaasa tuua allergialaadset nahasügelemist. Nii mõnigi, kes on tulnud apteeki allergiarohu järele, on pärast apteekriga nõu pidamist lahkunud tühjade kätega ja lõpetanud tehisvitamiinide manustamise. Vitamiinide liigdoseerimise tagajärjel tekkinud nähud kaovad paari-kolme päevaga.

Õnneks on vitamiinitarvitajate elu tänapäeval lihtne ? kogu vajalik päevadoos koos mineraalidega on olemas ühes multivitamiinidra?ees, supilusikatäies siirupis või vees lahustuvas tabletis. Kõik need ? nii A-, B-, C-, D-, E-vitamiinid kui ka kaltsium, seleen jt mineraalaineid on vajalikud, et veri oleks täisväärtuslik, ainevahetus toimiks ja kogu keha saaks enesega hästi hakkama.

Viimasel ajal on ilmselt tänu selgitustööle hakatud rohkem märkama kaltsiumipuudust oma organismis. Kotkase arvates on meil seda palju eriti vanemaealiste hulgas, kuna meil ei armastata kuigi palju juurvilja ja kala süüa. Kaltsiumiga koos peaks aga saama ka magneesiumi ja D-vitamiini, sest ühed aitavad organismil teisi omastada.

Kuna multivitamiinides peaks kogu see keeruline kooslus õigetes kogustes sees olema, siis soovitabki Kotkas talvise väsimuse all kannatajatele just neid. Piisab ühest tabletist , et tagada kogu päevaks vajalik annus.

Mõne vitamiini tarvitamisõpetuses soovitatakse võtta ühe tableti 3?4 korda päevas. Kotkas soovitab piirduda siiski ühe dra?eega päevas, sest ka kõige hooletum toituja saab nagunii mingi koguse vitamiine kätte oma igapäevasest toidust. Kell, mis hoiatab vitamiinide ületarvitamise eest, peaks ajus kogu aeg tiksuma.

  • Vitamiini on soovitatav võtta hommikupoolikul, kuid mitte päris tühja kõhuga. Eriti B-grupi vitamiinid võivad tühjale maole liiga teha ja ajada iiveldama.

  • Midagi ei juhtu, kui mõnel hommikul jääb vitamiin võtmata. Vitamiinid pole nagu antibiootikumid, mida peab võtma kella pealt ja tingimata kogu kuuri läbi tegema.

  • raske vaimse või füüsilise töö tegijad

  • arvutiga töötajad, kes unustavad tunni aja tagant puhkepause tegemast ? tugev koormus silmadele ja ajule kulutab organismist kõiki, kuid eelkõige A-vitamiini

  • õpetajad, psühholoogid ja teised intensiivset suhtlemist nõudvate ametite esindajad ? vajavad närvide kosutuseks suurendatud koguses B-vitamiine

  • lapseootel ja rinnaga toitvad naised ? eriti oluline on neile E-vitamiin

  • Suitsetajad hävitavad ülikiiresti nii oma C- kui ka teiste vitamiinide varud.

  • Mõõdukad alkoholitarbijad, kes iga päev dringi teevad, tekitavad oma organismis seisundi, kus vitamiinid ei omastu kuigi hõlpsasti.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:07
Otsi:

Ava täpsem otsing