Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Saapad made in Estonia

Kalev Kallemets 15. jaanuar 2001, 00:00

HTM-Sport Group ostis osaluse oma endises koostööpartneris Salvos 1992. aastal ning paar aastat tagasi omandati viimased riigi käes olnud aktsiad. Itaallastele oli algus rist ja viletsus. 90% seadmetest tuli välja vahetada ja tegeleda personaliprobleemidega. Siiski on Marolin eestlastega väga rahul: töö kvaliteet on esmaklassiline. ?Itaalias toodetud partiis võivad mõned eksimused olla, öeldakse lihtsalt, et juhtub. Kuid kui praaki esineks toodetel, millel seisab ?Made in Estonia?, siis ütleks kohe kõik, et Eestis toodetakse pahna,? ütles Marolin.

TV3ga ühes majas tegutseva HTM Spordi tehas on 500 töötaja ja 30 000m2 tootmispinnaga grupi suurim. Veneetsias ja Genovas asuvate tehaste tootmismaht on enam kui poole väiksem. HTM Grupp on kiirelt kasvav ja turuosa võitev korporatsioon. Eelmisel aastal omandati Ameerika juhtiv sukeldusvarustuse tootja Dacor ja Saksa lumelauatootja Blax. Gruppi kuuluvad veel sellised kaubamärgid, nagu Austria suusaklambrite tootja Tyrolla, Sanmarco, Munari, Spurasub ja kõige tuntumana Head.

Grupi kõige tulusam toode on Tallinnas toodetavad suusasaabas. HTM on maailma kolmas-neljas tootja. Marolin ei sea madalaid sihte: Head saab maailma juhtivaks saabastetootjaks.

Marolin rõhutab innovatsiooni tähtsust. Peterburi teel toodetavate saabastega on tänu lisaseadmele mugav nii suusatada kui käia ning klambritele on lisatud pikendus, mis on Headi saapad teinud oluliselt populaarsemaks. See on küll kulukas, kuid inimestel ongi viimasel ajal rohkem raha, ütleb Marolin.

Tootmine Eestis on viie viimase aastaga kasvanud kaks korda, ulatudes eelmisel aastal 550 000 saapapaarini. Ning praegusest tootmisruumist jääb puudu niivõrd, et tuleb muuta seadmete paigutust tihedamaks.

Olulisemaks kui numbreid peab itaallasest firmajuht klientide vajaduste rahuldamist. Sel aastal saadi korda ka jaotussüsteem. Varasemad tähtaja ületamised tekitasid klientides paksu pahameelt.

Firma käibe- ja kasuminumbrid on muljetavaldavad: 1999. aasta käive 309 miljonit ja kasum 19 miljonit krooni ning möödunud aasta kinnitamata andmed 370 miljonit krooni käivet ja 49 miljonit kasumit.

Need on samas suurusjärgus Elcoteqi 1999. aasta 404 miljoni kroonise käibe ja 6,6 miljoni krooni kasumiga. Mõlemad ekspordivad 100 protsenti toodangust. Tõsi, töötajaid on tehnikatootjas viis korda rohkem.

?Talvel puhata inimestele ei meeldi,? ütleb HTM Spordi personalijuht Kaja Kaabel. Kuna tegemist on hooajatoodetega, siis käib aasta kollektsiooni tootmine peamiselt märtsist septembrini, milleks palgatakse ajutist tööjõudu. Kuna keel pole HTMis oluline, siis sobivad tööle kõrvalmajade venekeelsed inimesed. Lipsuga töötajaid võib HTMis lugeda ühe käe sõrmedel: disain ja juhtimine tulevad Itaaliast.

HTM Spordi väikeses kontoris räägivad ladusalt itaalia keelt kolm inimest. ?Sundinud ma neid ei ole,? ütleb direktor, ?kuid itaalia keeleta on itaalia firmas töötades raske hakkama saada.? Sekretäri Kristiina Kopõltsova sõnul pole itaalia keel üldsegi raske ning vastab laulval keelel juhi telefonile. Praktikat pole siiski liiga tihti, sest Mario Marolin viibib Eestis küllalt harva.

?Itaallasi on Eestis palju. Nii 40, kuid viit-kuut sõpra kohtad linna peal päeva jooksul kindlasti,? räägib Marolin lõunamaalaste elust põhjapool. Arutades välisinvestorite teemat torkab pähe, et rohkem teamegi itaalia investoreid kui sakslasi. Kummaline. Veel kummalisem on, et üks juhtivaid investeerijaid Eestisse on väike Liechtenstein. Kuuldavasti tegutseb selle riigi kaudu üks teine tuntud itaallane, Ernesto Preatoni.

Kes tahab mäest all tuisata Eestis toodetud suusasaabastega, võib neid laenutada Otepäält või siis osta esinduslikest spordipoodidest. Extrem Spordi klubi juhi Peeter Raantse sõnul pole Head siiski tema valik, vaid jääb pigem keskmise kasutaja eelistuseks. ?Hinna ja kvaliteedi suhe polnud vähemalt eelmise aasta kollektsioonil sobiv,? ütles kogenud mäesuusataja.

?Made in Estonia? suusasaabaste maaletooja on Sport Market. Selle juhti Boris Kirti võib pidada saapatootmise ideoloogiliseks isaks, sest tema kui endise Salvo tehnilise direktori juhtimisel alustati Salvos veel Nõukogude Liidu ajal suusasaabaste ja uiskude tootmist. Nüüd müüb ja sõidab Kirt oma töö viljadel ning pakub ka teistele: Headi kaubamärgi toodetega spondeeritakse Otepää spordikooli.

Kirti sõnul on suure tõuke Eestis tehtud saabaste müügile andnud Headi kaubamärk, mis on endale nime teinud tennisereketite ja suuskade tootjana. ?Saapad on hilisem, kuid edukas äri,? kõlab Kirti häälest rahulolu.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing