Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas tarbija ostukorvi sisu tuleks muuta?
Kindlasti tuleks seda teha, sest tarbijakorv ei vasta enam tegelikkusele. Meie statistikaamet tegi ostukorvis viimati muudatusi 1997. a. Eesti elu edeneb aga väga kiiresti. Mõnes riigis muudetakse ostukorvi ka nt viie aasta tagant, ent seda põhjendatult ? nende areng on stabiilne, järskude muudatusteta.
Olen nõus väitega, et tarbijate jaoks kallineb elu enam, kui seda näitab THI muutus. Eriti puudutab see jõukamaid inimesi, ka Äripäeva lugejaid. Nende sissetulekud on suuremad ning nad on keskmiselt aktiivsemad. See muudab nende kulutuste struktuuri. Elektri hinna tõusu tõttu peavad nad rohkem raha välja käima nt eluaseme eest: nende korter või maja on suurem, nad kasutavad rohkem elektrit ning kulutused soojusele on suuremad. Ostukorvis on selgelt alahinnatud kulutusi vabale ajale, ka nt söömisele väljaspool kodu, ravimitele. Jõukamate inimeste puhul ei tähenda see, et nad oleksid rohkem haiged, vaid nad teevad rohkem kulutusi haiguste ennetamiseks ? nad ei osta üksnes vitamiine rohkem, vaid kasutavad mitmeid muid võimalusi tervise tugevdamiseks.
Tarbijahinnaindeksi ülesanne on näidata tarbekaupade ja tasuliste teenuste keskmist hinnamuutust ning seda ta ka teeb.
Olenevalt iga üksikisiku tarbimisharjumustest ja elulaadist mõjutavad hinnamuutused üksikisiku rahakotti erinevalt. Hinnatõuse märgatakse alati paremini, millegi odavnemisega harjutakse ruttu.
Kuni detsembrini 2000 kasutati 1997. aasta kulutuste struktuuri, alates jaanuarist 2001 võetakse kasutusele 2000. aasta kulutuste struktuur.
Meie tarbimise struktuur kahtlemata muutub. Kindlasti on tarbijakorvis kasvanud transpordi ja elamumajandussektori osakaal. Õigem olekski sagedamini korvi sisu ümber vaadata, sest kui väga harva muudame, siis on muudatus väga suur ning pilt läheb segamini, arvud pole enam võrreldavad. Sagedamini korvi muutes kajastaks see tegelikkust rohkem ning andmeid on parem analüüsiks kasutada.
Hinnatõus tuleb tõesti tarbija jaoks suurem, kui THI näitab, hinnatase on nüüd kõrgem. See, et mullune aasta keskmine THI oli 4%, ei peaks meid eriti rõõmustama. Eelmise aasta algupoolel olid hinnad madalad, tõusma hakkaksid need septembrist. Nii et jaanuari THI tõus võrreldes detsembriga 2000 ei tule suur, aga võrreldes jaanuari 2001 jaanuariga 2000 on vahe märgatav. Tänavu on hinnad juba aasta algusest kõrged, aasta lõpus on hinnatõus väiksem. Kui vaadata tarbijahindu kuust kuusse, siis hinnad nii märgatavalt ei tõuse ning nt detsember 2001 võrreldes detsembriga 2000 ei tule THI tõus nii suur. Aasta keskmine võrreldes eelneva aasta keskmisega tuleb aga ebameeldivalt suur. Kui me ei suuda ohjeldada inflatsiooni, satuvad raskustesse eksportöörid ? eurotsoonis on inflatsioon langenud.