Järjest kiiremate muutuste eest pole ühelgi organisatsioonil pääsu

Vello Rääk 29. jaanuar 2001, 00:00

Ärilisi ettevõtmisi ümbritseb keskkond, millel on kalduvus järjest kiiremini ja dramaatilisemalt muutuda. Edukad on need organisatsioonid, kes suudavad adekvaatselt reageerida. Muutub vajalikuks täiesti uute ärimudelite konstrueerimine. Konkurentsivõitluses tulevad võitjaiks need, kes on kohanemissuutlikud, kiired ja õppimisvõimelised.

Kõige edukamad on need, kes mitte ainult ei suuda hästi kohaneda uute reeglitega, vaid on võimelised neid reegleid ise määrama. Sellises situatsioonis vajatakse inimesi, kes on võimelised uuendust edukalt juhtima. Maailmas on järjest enam levinud praktika, mille kohaselt olulisemate uuenduste juhtimiseks või selle protsessi toetamiseks organisatsioonis võetakse appi eraldi inimene. Seda tehakse mitmesugustel juhtudel, näiteks ühinemiste ja ülevõtmiste korral, aga ka paljude teiste oluliste uuenduste läbiviimisel.

Miks on seda peetud vajalikuks? Iga uuendus toob suuremal või vähemal määral kaasa vastuseisu. Vastuseis võib väljenduda mitmel moel, sõltuvalt näiteks sellest, kas uuendusest saadakse aru või mitte, kas seda soovitakse või mitte. Muutuvates organisatsioonides võib täheldada käitumist alates kiirest tingimusteta nõustumisest kuni sabotaa?ini välja.

Põhiliseks eduteguriks vastuseisu ületamisel on kriitilise massi saavutamine uuenduse toetamiseks. Seda ülesannet peavad eeskätt lahendama organisatsiooni enda võtmeisikud. Oma roll on aga ka organisatsioonivälistel muutuse juhtidel. Neid tuleb osata maksimaalselt rakendada.

Muutuse läbiviimise organisatsioonivälise toetaja kasutegur on kõrgem siis, kui tema oskusi ja kogemusi kasutatakse sihipäraselt:

  • ta on peamiselt protsessijuht, sisuküsimustesse sekkub harva;
  • ta on sedalaadi ettevõtmistes ennegi osalenud ja teab, kuidas neid planeeritakse ja edukalt teostatakse;
  • ta aitab juhil ära tunda erinevaid vastuseisu liike ja oskab soovitada sobivaid tegutsemismalle;
  • ta hoolitseb selle eest, et organisatsiooni uuendussuutlikkust suurendatakse ning välditakse kaotajate ja leppimatute vastupanuvõitlejate teket;
  • ta valdab probleemide lahendamise tehnikaid;
  • ta teab, kuidas mõõta progressi ja anda tagasisidet.

Kõrvalt tulnud muutuse juhi peamine väärtus on see, et ta aitab protsesse kiirendada, hoides kokku sellist kriitilist ressurssi nagu aeg. Samas tuleb ?kiirustada aeglaselt?.

Edukas organisatsioon ei ole ilmtingimata kiireim, kuid ta on omasuguste hulgas parim või vähemalt üks parematest. See tähendab, et ühe uuendusprojekti eduka läbiviimise järel ei saa jääda loorberitele puhkama. Pidevalt teisenevas keskkonnas peab organisatsioon arvestama üksteisele järgnevate muutuste kaskaadiga.

Siis on ka rohkem lootust, et muutuste lained üle pea kokku ei löö.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing