Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Eesti tekstiilitootjad välisturu pärast ei muretse

Ervin Soon 30. jaanuar 2001, 00:00

Rõivatootja AS Klementi valmistab 50 allhanketoodangust Soome emaettevõttele P.T.A Group OY-le, kuid ei karda selle tellija kadumisel uute tellijateta jääda. ?Kuna me müüme ka emaettevõttele tooteid turuhinnaga, siis arvan, et leiaksime kiiresti uued ostjad,? ütles ASi Klementi juhatuse esimees Madis Võõras, kelle sõnul on teine pool allhangetest hajutatud mitme välistellija vahel.

Klementi toodang jaguneb 30 allhangeteks ja 70 omatoodanguks. Omatoodangust eksporditakse 38, kokku moodustab ettevõtte eksport ligi 53 käibest. Võõrase sõnul tahetakse neilt rohkem osta, kuid ettevõtte tootmisvõimsus seda ei võimalda. ?Oleme olnud sunnitud ära ütlema mitmele Rootsi firmale,? ütles Võõras.

Klementi juhi sõnul on Eesti eeliseks ostutellimuste saamisel nii logistiline asukoht kui ka suhteliselt odav töö hind (madal palgakulu).

Samas on probleemne kvalifitseeritud oskustööliste hankimine. Ettevõte on viimasel ajal töötajaid vähendanud varasemalt 670lt 620ni.

Vändras peamiselt Lääne-Euroopa turule kodutekstiilitooteid valmistav Wendre AS tahab sel aastal jätkata riskide hajutamist, mis võib tuleneda ühest suurest tellijast.

Wendre juhatuse esimehe Tõnu Laksi sõnul on käesoleval aastal ekspordi osa ühele välismaisele tellijale vähenenud enam kui 50 protsendilt 35-40 protsendile. ?Oleme Saksamaa turul selle nimel tööd teinud, et ühest tellijast tulenevaid riske maandada,? ütles Laks, kelle sõnul on teiseks mooduseks ekspordiriski maandada erinevate ostjate kõrval ka erinevate toodete valmistamine.

Wendre valmistab nii tekke, patju kui mööblitekstiili. Ekspordi osa moodustab ettevõtte toodangust 85, ületades 100 miljonit krooni aastas. Ettevõttes on ligi 300 töötajat.

Tõnu Laksi sõnul on investeeringud Eesti tekstiiliettevõtetesse tekitanud tööjõupuuduse, mis võib mõjuda kahjulikult Eesti ekspordivõimele.

Eesti suurim tekstiilitootmiskontsern Kreenholmi Valduse AS müüb ühele ostjale kuni 10 oma toodangust, et maandada ühe tellija loobumisest tulenevat riski.

Virkebau sõnul müüb ettevõte 90 oma toodangust ekspordiks, selle hulgast omakorda 22-24 Ameerika Ühendriikidesse. Allhanketööd moodustavad vaid 1,5 toodangumahust, kuid sinna hulka ei kuulu tellija kaubamärgi all toodete valmistamine.

?Eesti õmblusettevõtete hulgas on meeletult palju selliseid, mis sõltuvad ühest-kahest ostjast. See on neile väga halb situatsiooni,? ütles Meelis Virkebau.

Kreenholmi juhi sõnul ei tohiks ekspordiks tootvad Eesti ettevõtted jääda pidama allhangete täitmisele, vaid peaksid pingutama oma toodete ja kaubamärkide turuletoomiseks. ?See on aga väga suur investeering, mida ka Kreenholm oma tootearenduses peab tegema.?

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:04
Otsi:

Ava täpsem otsing