Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vedajad alahindavad kulusid
Heino Piisang on endisesse spordisaali ehitanud korteri ja väikese kontori. Selles ruumis võtab ta aastas vastu umbes 40 veondusettevõtte juhti-omanikku, kes soovivad ettevõtte rahavood taas tasakaalu viia.
Piisang räägib noorpaarist, kes tema juures konsultatsioonis käis. Mees oli nähtavasti välismaalt päranduse saanud ja selle raha eest veokid ostnud. Mõne aja pärast hakkas raha lõppema. ?Vaatasime koos kulud ja tulud üle. Selgus, et tema veohind on kroon alla omahinna. Muidugi hakkab niimoodi raha otsa saama,? toob Piisang näite veohinna arvestusest.
Piisangi sõnul puudub Eesti vedajatel üldse tihti mingi eelarve. Eelarve olemasolul on aga tugevasti alahinnatud sõiduki hoolduskulusid. Ka juhtimiskulud jäetakse eelarvest välja või loodetakse, et need suudetakse katta ettevõtte muust tegevusest.
Piisang leiab, et veofirma rentaablus peab olema vähemalt 8, et tagada firma areng näiteks uute veokite soetamisega. Ka tema juures konsultatsioonis käinud firmade eelarved on Piisang seadnud vastavusse 8protsendilise rentaablusega. Mõnel firmajuhil on õnnestunud vajalik hinnatõus ka kliendile selgeks teha.
Wellauto omanik Vello Lääts suutis peaaegu neli aastat oma nelja autoga edukalt majandada. Möödunud aasta lõpus hakkas töö aga rohkem kahjumit teenima kui kasumit. Piisangi juurde sattudes sai selgeks, et Wellautos on kulud autoremondile ja firma juhtimisele tegelikkusest allapoole hinnatud. Kuna kulusid kokku tõmmata polnud enam kuskilt, tuli remondi- ja juhtimiskuludele katte leidmiseks tõsta veohinda. Lääts võttis oma uuendatud eelarve näppu ja hakkas kliente läbi käima. ?Mina võin ju küsida ükskõik millist hinda, kuid nemad tahavad põhjendust,? selgitab Lääts, miks ta eelarvet kaasas tassis.
Paari päeva pärast hakkas osalt klientidelt siiski tulema telefonikõnesid, kus teatati, et on leidnud madalama hinnaga vedajaid. Neile oli vaja teha veel selgitustööd, et nii madala hinnaga pakutud autod ei suuda kaua tõrgeteta sõita. Lääts tunnistab, et Piisangi soovitatud 8protsendilist rentaablust ta siiski saavutada ei suutnud, pidi leppima 6 protsendiga. ?Suurema rentaabluse korral oleksin sattunud juba riskigruppi, kust mind enam ei võetaks,? lausus Lääts. Endist ja praegust veohinda võrreldes on Wellauto suutnud Eesti sisevedudel veohinda tõsta üle 22, samas kaotamata ühtegi endist klienti.