Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Bluffijad ei tohi raudtee erastamist takistada

31. jaanuar 2001, 00:00

Parimat hinda pakkunud ja raudtee erastamiskonkursi võitnud, peamiselt USAga seostatud Rail Estonia ei suuda sõlmida erastamislepinguid. Üksteise järel on ära kukkunud juba neli strateegilist investorit, ükski neist ei soovi koos Rail Estoniaga Eesti Raudteed erastada.

Kui Rail Estonia ei esita 28. veebruariks investoreid ja nendega ei õnnestu veebruari lõpuks lepingut sõlmida, siis tuleb erastamisläbirääkimisi alustada paremuselt teise pakkumise teinuga ? Baltic Rail Service?iga.

Tõsi, Rail Estonial on aega strateegilise investoriga lepingut sõlmida 28. veebruarini. Ehk juhtub ime ja viimasel hetkel ilmub prints valgel ratsul, kaasas pool kuningriiki.

Tegelik elu näitab, et üks kuu on sedavõrd mastaapse projekti kohta liiga lühike aeg. Raske on uskuda, et soliidne välispartner hüppaks juba liikuma hakanud rongile. Vägisi tuleb meelde ERA Pangale strateegilise investori otsimine, mis avalikkust ainult desorienteeris.

Raudtee erastamine on peatatud 14. märtsini. Põhjus on kolmandaks jäänud erastaja, Raudtee Erastamise Rahva ASi ehk RERi kaebus erastamisagentuuri peale, et see Rail Estonia võitjaks kuulutas, ilma et strateegilised investorid teada oleks. Kaebus on põhimõtteliselt õigustatud, kuid RERil endal võidu?ansid puuduvad. Esimese ja kolmanda vahel on Baltic Rail Service.

Äärmiselt negatiivne oleks erastamise venimajäämine kohtusaalidesse, seejuures erastamiskonkursi tühistamine oleks katastroof. RERi hagi erastamisagentuuri vastu võib taotleda, kuigi ei pea, just viimati loetletud eesmärke. Ei ole saladus, et RERi aktsionäride hulgas on mehi, kes heameelega näeksid raudteed edaspidigi riiklikus omandis. RERi esimene väidetav strateegiline partner, Deutsche Bahn, osutus samuti blufiks.

Läbirääkimiste alustamine paremuselt teise pakkumuse teinuga lubaks erastamisagentuuril kohtuvaidlusest enam-vähem puhtalt välja tulla. Eksimus, mis seisnes paljaste lubaduste uskumises, saaks parandatud.

Alternatiivne tee oleks pikendada tähtaegu ehk uskuda lubadusi edasi ja ühtlasi käia kõik kohtuinstantsid viimseni läbi.

Ent mida hakata praktiliselt peale Riigikohtust tuleva viimase kohtuotsusega? Eestit ei võtaks keegi enam tõsiselt. Raudtee jääks tõenäoliselt erastamata, sest eesti jonn välisinvestoritele korda ei lähe. Eesti saadaks välismaailmale negatiivse signaali. Seda tuleb tingimata vaadata ka niisuguste investeeringute kontekstis nagu BMW koostetehas.

Erastamisagentuur ei tohi raudtee erastamisele ehk senitehtud tööle käega lüüa. Erastamiskonkursi tühistamine paiskaks Eesti mitu aastat ajas tagasi. Samuti ei saa lasta end kaasa kiskuda tühivaidlustest, mida kaks erastamises osalejat just ootavadki. Uute asjaolude ilmnedes on vaja kiiresti nendele reageerida, et sõit seisma ei jääks.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing