Tõenäoliselt ei saa Eesti endale BMW tehast

31. jaanuar 2001, 00:00

Kuna Eesti majanduse üks olulisem sündmus tundub olevat võimalik BMW tehase rajamine, otsustasin sel teemal sõna võtta. Olen praegu Hispaanias õppimas.

Hoolimata eestlase tavapärasest arusaamast Hispaaniast kui apelsinide eksportijast, on tegu arenenud autotööstusega maaga. Zaragozas toodetakse Opeleid, Valencias Forde, Salamancas Renault?sid, Vigos Citro?ne, Barcelonas Nissaneid ja SEATe.

Hispaanias viibimine võimaldas kohalikelt majandusteadlastelt küsida, miks on rahvusvahelised firmad viimastel aastakümnetel investeerinud Hispaania autotööstusesse, ja võrrelda, kas ka Eestis on need tingimused olemas.

Eesti ei saa investeeringut sellepärast, et puudub kohalik allhankijate võrk.

Hispaanias ja eriti Kataloonias (enimarenenud tootmisega provints Vahemere ääres), on kümneid ja sadu keskmisi ettevõtteid, kes toodavad autodele mitmesuguseid komponente. Eestis piirdub see suuresti ainult Norma tehasega Tallinnas.

Üht-teist toodetakse siin-seal ka teistes ettevõtetes, kuid mingist allhankijate võrgu olemasolust rääkida ei saa.

Sageli on riigis, kus toodetakse autosid, üks tugev ülikool/polütehnikum/tehnikaülikool, mis on spetsialiseerunud põhiliselt autotööstuse inseneride ettevalmistamisele. Barcelonas on selline kool U.P.C. (University Politechnic of Catalunia), USAs Detroidi Ülikool. Autotehased sponsoreerivad kooli laboreid ja teadlaste uurimistöid ja üliõpilased saavad pärast lõpetamist tööd. Arusaadavalt lähevad samast koolist õpilased tööle ka eelpool nimetatud autotööstuse allhankega seotud firmadesse.

Tallinna Tehnikaülikool, Eesti Põllumajandusülikool ja Tartu Ülikool ei ole suutelised vastava kvalifikatsiooniga tehnilisi spetsialiste piisavas koguses ette valmistama. Põhjus on lihtne: pole piisavalt panustatud vastavasse arengusse. Investeeringud tehnikateaduste õpetamise laboribaasi katkesid koos majandusraskuste algusega 90-ndate aastate algul.

Tehnikaülikooli mehaanikateaduskonna laborid on suuremas osas püsinud samal tasemel nagu 80. aastate lõpul. Tööjõuprobleem puudutab ka teisi autotööstusega seotud erialasid: robotitehnika, keemia/värvid, materjalitehnoloogia.

Meie tööstuse välisinvesteeringute lipulaevas Elcoteqis töötab päris palju inimesi, kes olid Nõukogude perioodil tööl tolleaegsetes Tallinnas paiknevates elektroonikatehastes, mis kandsid siis Pöögelmanni, Kalinini ja Punase RET-i nimesid.

Kahtlane, kas suurel hulgal välismaiseid insenere on nõus Eestisse elama asuma. Elades kusagil Praha lähistel, on mõne tunniga võimalik jõuda Saksamaale, Austriasse ja teistesse paikadesse Kesk-Euroopas.

Puudub ka vajalik hulk kvalifitseeritud tööstustöölisi. Võimalused tehase arendamiseks Eesti tööjõuressursiga on Eesti suuruse tõttu piiratud.

Katalooniasse ja teistesse arenenumatesse tööstusrajoonidesse tulid lihtsamad töölised Lõuna-Hispaania põllumajandusrajoonidest tööd otsima. Eestis on juba enamus inimesi, kes on soovinud, maalt linna kolinud.

Eestil puudub kvaliteetse tööstusriigi imago. Vastuargumendina saab öelda, et ka Türgis paiknevad Mercedese ja mitmete teiste autofirmade tehased, kuid paljud türklased on töötanud Saksamaa autotehastes ja potentsiaalse tööjõu valik on suur.

Positiivse külje pealt saab võimaliku Eesti variandi puhul märkida tehase rajamist vabatsooni. Mitmetel puhkudel toodetakse autosid sadama vabatsooni piirkondades. Ka Barcelonas asuvad SEATi tehas Martorellis ja Nissan Zona-Francas vabatsoonides sadama läheduses. Kindlasti on abiks ka maksuvabastused jm soodustused, kuid ilmselt pakuvad neid ka teised kandidaadid.

Kuuldusi on Eestis liikunud Boeingu mootorite remonditehase, Lõuna-Korea päritolu bussitehase, vormel-1 raja jt ilusate plaanide kohta. Ka tselluloositehase rajamisest räägitakse. Ilmselt oleks siiski tulusam, kui majandusministeerium keskendaks põhitähelepanu praegu Eestis reaalselt eksisteerivate ettevõtete probleemidele, mille lahendamine looks baasi tulevikus sündivatele võimalikele uutele projektidele.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing