Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Salakütuse müüjad võtsid miljardi

    Salakütuseturu suurust Eestis eelmisel aastal näitab tollistatistika, mille järgi on diislikütust Eestisse toodud umbes 60 000 tonni. Tegelikult tarbiti Eestis diislikütust majandusministeeriumi andmetel 200 000, kütusemüüjate andmetel aga 300 000 tonni ehk viis korda rohkem.
    Kuna ülejäänud kütus tuli Eestisse aktsiisivabalt ehk salakütusena, jätsid maaletoojad maksmata 2,5?3 krooni kütusekilo kohta ehk kokku üle 700 miljoni krooni. Lisades siia salabensiini, võib salakütusevedajate aktsiisivõitu lugeda kuni miljardi krooni suuruseks.
    Kui suur see number täpselt on, pole võimalik kindlaks teha. Jaemüüjad pole huvitatud ei enda ega ka teiste müügimahtude ja turuosade kommenteerimisest.
    Kütuseaktsiisi riigikassast möödavoolamine on siiski tõsiasi. Seda ilmestab fakt, et planeeritud 1,774 miljardi krooni asemel laekus mootorikütuse aktsiisi aastal 2000 vaid 1,126 miljardi krooni eest. Seega on laekumise protsendiks 63,4.
    Kes konkreetselt salakütust müüs, asjaosalised enda sõnul ei tea. Kuigi kogu Eestis tarbitud diislikütust ei müüda tanklate kaudu, sest suurtarbijatel, nagu Eesti Raudtee või Eesti Põlevkivi, on oma mahutipark, peab salakütus olema läbinud ka Eesti juhtivate jaemüüjate tanklaid. Sellest 6600 tonnist diislikütusest, mis detsembris makse makstes maale toodi, kõikidele ausat kütust lihtsalt ei jätku.
    Suurem kahtlus langeb neile tanklakettidele, kes ise kütust maale ei too. ?Mitmes tanklas müüdi pikka aega diislikütust, mille hind oli 1?1,5 krooni võrra teistest odavam,? kinnitas Lukoil Tanklate juhatuse liige Vaido Virro.
    Samas võivad jaemüüjad nimetada end heauskseteks salakütuse ostjateks, sest kütuse legaliseerimine toimub väidetavalt hulgimüüjate juures. Sealt sõidab jaemüüja juurde juba auto kütusega, mille kvaliteediomadustes sertifikaat kahelda ei luba. Kas sertifikaat just selles autos loksuva kütuse kohta käib, pole võimalik kindlaks teha. Küll on tolliamet kaalumas võimalust avalikustada diislikütust diislikütusena deklareerinud ettevõtete nimed.
    Üks võimalusi, kuidas eelmisel aastal Eestis aktsiisist kõrvale hiiliti, oli valgustuspetrooli sissevedu. Seda võis teha kes iganes, sest maksustamata toodete sissevedajalt mingit eridokumenti ei nõuta.
    Valgustuspetroolist saab enam-vähem diislikütuse omadustega vedeliku, kui seda segada kütteõliga: viimane annab muidu kuivale petroolile veidi määrimisomadusi, petrool aga lahjendab kütteõli ülemäärase väävlisisalduse. ?Sinna lisati lõhna pärast veel sortsuke diislikütust,? kommenteeris üks tundmatuks jääda soovinud kütuseturu asjatundja.
    See võimalus jääb tänavu ilmselt tahaplaanile, sest varem maksuvabalt sisse veetud valgustuspetroolilt tuleb pärast eelmisel aastal toimunud kütuselisandite maksustamist aktsiisi maksta.
    Teine, ka praegu toimiv võimalus aktsiisist kõrvale hiilida on diislikütuse deklareerimine kerge kütteõlina, mille kilogrammilt maks on vaid 50 senti. Selleks tuleb kütus erimärgistada ehk punaseks värvida ja värvist hiljem uuesti vabaneda, sest nn punase kütusega Eesti teedel ja tänavatel sõita ei tohi.
    Usutavust sellele versioonile lisab tõsiasi, et kerget kütteõli toodi eelmisel aastal Eestisse neli korda rohkem kui diislikütust ehk 240 000 tonni. Katlamajades põletati sellest veidi üle 50 000 tonni, lisaks kasutati seda enamikes traktorites. Ülejäänu saatust võib vaid oletada.
    Samas peaks olema kerge kütteõli diislikütuseks muutmist võimalik kontrollida, sest lisaks värvile lisatakse kütteõlile ka keemilist ainet, mis muudab õli koostist.
    Viimase jätavad kütusevõltsijad välja puhastamata ja seetõttu võib umbes 8000 krooni maksva proovi abil salakütusemüüja tuvastada.
    Vajadus salakütus jaemüügi tarvis õigeks kütuseks muuta sunnib looma ka nn ühe-rongi-firmasid, mis samas on majanduslikult väga tasuvad. Ühes rongis on 2500 tonni kütust, igalt tonnilt jääb maksmata 2540 krooni aktsiisi, seega on aktsiisivõit üle 6 miljoni krooni. Nii hästi teeninud firma võidakse rahus maha jätta.
    Sellist manööverdamist soosib Eesti kohta hiigelsuure tegijate arvuga kütuseturg. Nimelt on Eestis õigus kütuse müügiga tegeleda 520-l ettevõtjal, millist hulka on aga ametkondadel raske kontrollida. Õigust kütust importida omab 98 ettevõtet.
    Mootorikütusega sarnaste toodete, mootorikütuse komponentide ning lisandite maksustamine eelmise aasta 1. septembril avaldas oma mõju, näiteks suurenes bensiini sissevedu septembriga võrreldes 14 000 tonni võrra ehk sama palju, kui jaanuaris üldse bensiini sisse veeti.
    November oli ka diislikütuse tarbimise tippkuu, samas langes sissevedu detsembris poole võrra, moodustades neljandiku-viiendiku sellest, mis Eestis tegelikult tarbitakse.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA majanduskasvu pidurdumine kukutas aktsiaid
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.