Pakterminal laieneb Venemaale

Andres Reimer 08. veebruar 2001, 00:00

Eesti suurim naftatransiidifirma AS Pakterminal võib laiendada oma tegevust Venemaale Ust-Luuga ja Primorski sadamasse, ütles eile ettevõtte nõukogu esimees Aadu Luukas. ?Ma ei kommenteeri, kas oleme sellel teemal pidanud läbirääkimisi,? lausus ta. ?Selline teoreetiline võimalus on kõigil Eesti transiidiärimeestel.?

Venemaa sadamaprojektid tekitavad senisest teravama konkurentsi Läti, Leedu ja Eesti sadamate vahel, sest tänavuse aasta lõpuks Primorskis valmiv torujuhtmega ühendatud naftaterminal võtab ära suure osa seni läbi Läti ja Leedu välja veetud toornaftast. Lõunanaabrite sadamad on sunnitud tulude säilitamise nimel suurendama naftatoodete transiiti, milles seni oli liidripositsioon Tallinna Sadamal.

Konkurents võib sadamate vahel tiheneda veelgi kahe aasta pärast, kui valmib uus naftatehas Leningradi oblastis Kiri?is. Uus tehas suurendab nafta töötlemisel saadavate kergete fraktsioonide mahtu praeguselt ligi 50 protsendilt kuni 80 protsendini, mis vähendab masuudi osatähtsust. Praegu pärineb suur osa Eesti masuuditransiidist Kiri?ist.

Luukase sõnul otsib Pakterminal lahendusi, millega asendada senises veomahus suurt osa mängiv masuut, sest Kiri?i tehasest toodetu võidakse suunata edaspidi Venemaa siseturu vajaduste katteks.

AS Estonian Oil Service ei kavanda praegu laienemist Venemaale, kus puuduvad investeerimiseks soodsad tingimused, ütles ettevõtte õukogu esimees Arnoudt Lugtmeijer. ?Praegu tulevad tänu heale teenindamisele läbi Eesti kaubasaadetised, mida oleks loogiline vedada läbi Venemaa lõunaosas asuvate Odessa ja Novorossiiski sadamate,? rääkis Lugtmeijer. ?Kui venelased loovad oma sadamates senisest soodsamad tingimused, võib olukord muutuda.?

Eesti Raudtee ja Tallinna Sadam küsivad Lugtmeijeri sõnul praegu oma teenuse eest liiga suurt tasu, mis ei ole kaubavedajatele kasulik. ?Sadamas ja raudteel näidakse uskuvat, et operaatorfirmad on liiga rikkaks saanud, kuid tegelikult sadam ja raudtee teenivad operaatoritest rohkem.?

Samal ajal seab Venemaa transpordiministeerium prioriteediks kaubavoogude järsu ümberjagamise Venemaa sadamate kasuks.

?See annab Venemaa välispoliitikale täiendava instrumendi riigi poliitiliste huvide kaitseks selles piirkonnas,? ütles jaanuari lõpus Peterburis Venemaa peaministri Mihhail Kasjanovi korraldatud nõupidamisel transpordiministri asetäitja V. Jakunin.

Tallinna Sadamas tegutsevad operaatorfirmad pole veel asunud avaldama otsest survet sadamas kehtivate tasude alandamiseks, ütles sadama turundusdirektor Erik Sakkov. ?Tallinna Sadam ja Eesti Raudtee võiksid oma teenust pakkuda ka tasuta, kuid see ei mõjuta kauba omanike otsust teekonna valikul, sest meie tasu moodustab kogu ahelas vaid tühise 4 protsenti,? rääkis Sakkov. ?Kaubavedajad on seni valinud Eesti, sest meil on teenuse kvaliteet parem.?

Sakkov lisas, et Venemaa sadamate kasutamine on praegu Tallinna Sadamast kallim. Tema sõnul on vähetõenäoline, et uute sadamate teenus kujuneb odavamaks, sest need rajatakse looduslikult vähem soodsatesse kohtadesse. ?Senikaua, kui kauba liikumise otsustab kapital, püsime konkurentsis,? märkis Sakkov.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing