IT ühildamine säästab tarneahelas mõttetust tööst

Andres Matkur 13. veebruar 2001, 00:00

Suur hulk tööd, mida teevad kaupade tarneahelas osalejad andmete sisestuseks pole vajalik, kuna neid andmeid on võimalik ?üle võtta? teiselt osapoolelt, näiteks jaemüüjal hulgimüüjalt jne. Oluline kasutegur tekib tööjõu kokkuhoiust ja inimese poolt tehtavate vigade vältimisest andmete sisestusel.

Tüüpiline kaupade tarneahel tootjalt lõplikule toote kasutajale koosneb üldjuhul järgmistest osapooltest: tootja ? hulgimüüja ? jaemüüja ? lõplik kauba kasutaja. Skeemis võib olla rohkem kui üks hulgimüüja jne. Samuti võib mõni lüli vahelt ära jääda. Tegemist on minimaalselt kahe, tavaliselt kolme kuni kuue erineva osapoolega, kus kõik omavad ettevõtte tõrgeteta tööks eraldi infotehnoloogilisi lahendusi kaupade müügiks, laoarvestuseks, finantsarvestuseks, jne. Erinevate osapoolte kasutatav informatsioon kauba kohta, mida andmebaasidesse kantakse ja väljastatakse on kattuv. Andmebaase ühildades on võimalik oluliselt kulusid kokku hoida nii ostu- kui ka müügitellimusi vormistades ja vastu võttes.

Hea näide efektiivsemast, odavamast ning kliendisõbralikumast logistilisest lahendusest, kus on spetsialiseerutud põhitegevusele ja ühildatud ettevõtete andmebaasid, on Eestis asuva hulgifirma ja logistikafirma koostöö, kus hulgifirma tegeleb ainult kaupade müügiga.

Logistikafirma ülesanded on seljuhul:

  • kaupade transport välisriikidest logistikafirma lattu
  • tollimine
  • saabunud kaupade kontroll ja arvele võtmine
  • kaupade ladustamine
  • kaupadele väärtust lisavad tegevused (markeerimine, testimine, komponentide komplekteerimine, jne)
  • kaupade komplekteerimine väljastamiseks vastavalt hulgimüüjalt või otse klientidelt saabunud müügitellimustele
  • kaupade kohaletoimetamine kliendile kokkulepitud ajal
  • tagastamisele kuuluvate kaupade transport lattu, koguseline kontroll, teistkordseks müügiks ettevalmistus.

Ettevõtted on spetsialiseerunud ainult oma põhitegevusele ? hulgimüüja müügitegevusele ja logistikafirma logistiliste lahenduste pakkumisele. Kumbki osapool ei ole asjatundja infotehnoloogias ja seetõttu ostetakse infotehnoloogiline lahendus kolmandalt osapoolelt ? selleks spetsialiseerunud ettevõtetelt (eraldi riist- ja tarkvarapakkuja). Tänu sellele vähendatakse oluliselt ettevõtete tegevusriski, kuna osapooled maksavad kasutatud teenuste eest vastavalt reaalselt kasutatud mahtudele. Püsikuludest saavad muutuvkulud.

Hulgifirma ja logistikafirma poolt kasutatakse ühist infotehnoloogilist lahendust kaupade tellimiseks tarnijalt, laoarvestuseks ja kaupade müügiks, sh kaupade müük läbi interneti ja automaatsete otsetellimuste vastuvõtmine otse jaemüüjalt. Hulgifirma finantsarvestuseks väljastab ühine logistikaprogramm standardseid koondkirjeid, mida enamlevinud raamatupidamisprogrammid automaatselt lugeda oskavad. Samuti on hallatud hulgifirma klientide krediidikontroll, kus vastupidiselt finantskannetele toimub info liikumine hulgifirma raamatupidamisprogrammist ühisesse logistikaprogrammi.

Hulgifirma, logistikafirma ja hulgifirma klientide õigused ühises logistikaprogrammis on täpselt ja üheselt määratletud, ükski osapool ei saa teha muudatusi seal, kuhu temal juurdepääs puudub. Müügipoole eest vastutab hulgifirma, kaupade koguseline arvestus ja vastutus ning tööoperatsioonide õigeaegne tegemine on logistikafirma õlul.

Samuti näevad osapooled erinevaid osi/välju programmist, millega on kaetud andmete turvalisus.

Sellist lahendust kasutav ettevõte, olgu siis tootja, hulgimüüja või jaemüüja vabaneb täielikult probleemidest, mis on seotud transpordi, tollimise, laopidamise ja infotehnoloogiaga. Kõikide nende tegevusvaldkondade eest spetsialiseerunud spetsialiseerunud ettevõtted.

Veel mõned olulised aspektid, miks on kasulik tootmis- ja kaubandusettevõtetel kasutada logistikafirma teenuseid kaupade transpordil ja ladustamisel ning kaupadega liituva informatsiooni haldamisel:

  • igapäevatöös vabanetakse kõikidest kauba ladustamisega seonduvatest küsimustest ja probleemidest;
  • kulud ladustamisele on otseselt seotud ladustatud kauba hulgaga ja tehtud tööprotseduuridega ? lihtne ja selge mõõta, püsikulud saavad muutuvkuludeks.
  • vabaneb kapital, mis on pandud laohoonetesse, -vahenditesse, inimressurssi.
  • saab keskenduda ainult oma põhitegevusele.
  • transpordi ja laotöö kvaliteedis saab kindel olla, logistikafirma vastutus on määratletud poolte vahelises lepingus.
  • kogukulud logistikaga seonduvale vähenevad.
  • kulud infotehnoloogiale vähenevad, kuna logistikafirma omab suuremat võimalust kasutada infotehnoloogia sisseostul mahuefekti.
  • infotehnoloogia pidev arendamine on tagatud. Logistikafirma on infotehnoloogia pidevast arendamisest huvitatud, kuna sellest oleneb olulisel määral kogu logistikateenuse konkurentsivõime.

Tänu logistika teenuse sisse ostmisele on meie firma käive tõusnud kahe aastaga 10 miljonilt 18 miljonile kroonile.

Logistika ise korraldamine tähendas, et meil oli tööl 15?20 inimest ja kogu aeg pidime tegelema probleemide lahendamisega. Taolist käibekasvu poleks vastu pidanud ka meie laomajandus. Me oleksime pidanud võtma laenu, ehitama oma lao ja oleks pannud raha lihtsalt põhivahenditesse seisma. Meie teenindustase oleks seoses käibekasvuga langenud allapoole igasugust arvestust, mille vältimine nõudnuks meilt rohkem investeeringuid, kui me oleksime suutelised tegema.

Logistika teenuse sisse ostmisel vähenes meie töötajate arv kuuele. Meie ülesanne on teha kontoris arve ja vajutada arvuti klahvile. Arve jookseb seejärel läbi interneti logistikafirma lattu, kus see prinditakse välja. Selle järgi seatakse kaubad valmis ning saadetakse minema. Meie ei tea sellest, mis kaubaga toimub ja kuidas teostatakse transport, suurt midagi. See ei peagi meid huvitama. Oleme selle süsteemiga väga rahul. Arvan, et hulgimüügifirma ei saagi enam muud moodi hakkama. Oma ladu on talle päris mõttetu pidada.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing