Katkine turbo ei rända enam vanametalli

Tõnu Tramm 16. veebruar 2001, 00:00

Leping maailma ühe suurima turbotootja BorgWarner Turbo Systemsiga lõi AS-le Karla Auto O.K. võimaluse pakkuda lisaks senisele lihtremondile ka turbode garantiiremonti. Seni pole ettevõtte veel autoesindustega suuri kokkuleppeid sõlminud, kuid juhataja Tõnu Lokotar usub, et huvi saab olema mõlemapoolne.

Üldlevinud arvamuse kohaselt on turbokompressor asi, mille purunemise järel on ainus võimalus see asendada uuega. Ehkki tegemist on äärmiselt täpse ja keerulise mehhanismiga, ei ole asi aga Lokotari sõnul kaugelt lootusetu. ?70% riketest on kõrvaldatavad. Ainus, mis enam ära ei tasu, on see, kui turbovõll on liigselt kulunud. See maksab kuni pool kogu turbo hinnast ja selle vahetamisel lihtsalt pole mõtet,? nendib Lokotar.

Pisemaid rikkeid on võimalik aga kõrvaldada ja seda pea kõikide automarkide puhul. Maailmas on ühtekokku kuus suuremat turbotootjat, millest vaid ühega võib Karla Autol tekkida probleeme. Ja seda eeskätt tagavaraosade raske kättesaadavuse tõttu. Selliseid turbosid kasutatakse aga väga üksikutel mootoritel (mõnedel Isuzu ja Suzuki mootoritel) mistõttu ei ole neid ka üldjuhul tarvis. Kui kapoti all on aga KKK, Schwitzeri, Garretti või Holseti firmamärgiga turbod, siis on kohapealne abi tagatud. Need neli moodustavad lõviosa kõikidest kasutatavatest turbodest.

Kuna suur osa uusi mootoreid on juba turbolaadijaga, siis muutub ka nende remont ja hooldus üha päevakajalisemaks. Kui uue turbo hind kõigub 9000?12 000 krooni vahel, siis põhjalik remont maksab 3500?5000 krooni ringis. Enam kui poole odavam. Lisaks saab iga autoomanik ise nii mõndagi ära teha selleks, et turbo tööiga pikendada (veoautodel on see keskmiselt 500 000 km, sõiduautodel 200 000 kilomeetrit). Peamine on jälgida regulaarset õlivahetust. Turbo pöörlemiskiirus ulatub 80 000 pöördeni minutis (näiteks väntvõll teeb sama ajaga kuni 7000 pööret) ja kui sellise kiiruse juures pöörlev mehhanism ei saa korralikult õli, pole raske selle tööiga ennustada. Teine oluline asi on õhufiltri pidev vahetamine. Õhuvaeguses hingeldav turbo hakkab läbi tihendite välja ajama õli, tulemuseks on tossav auto, kahanenud võimsus ja suurenenud kütusekulu.

Omaette ohtu kujutab endast ka liiga suur õhu juurdepääs ehk ilma filtrita sõitmine. Tolmukübemed või liivaterad lendavad turbo labadele, mis võivad puruneda. Vigastatud labadest annab märku ebameeldiv vile.

Samuti mõjutavad turbo käekäiku kehv kütus, mille põlemata jäägid ladestuvad turbo pöörlemiskiirust reguleeriva stabilisaatori labadele ning regulaator kiilub kinni.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:09
Otsi:

Ava täpsem otsing