Eesti sõiduautomüügis on veel arenguruumi

Tõnu Tramm 23. veebruar 2001, 00:00

Kuna eestlastena oleme harjunud võrdlema end eeskätt Balti riikidega, siis võib tunduda, et meie väikest rahvaarvu arvestades müüakse meil uusi autosid rohkem kui üheski teises endises sotsialismiriigis. Elanike arvu ja müüdud uute sõiduautode suhtarvu järgi on meie müük Lätist üle kahe ja Leedust üle viie korra suurem.

Kui aga Leedu lõunapiirist kaugemale vaadata, selgub, et pole see Eesti nii kõva riik midagi. Ehkki häbeneda pole meil miskit, on meil veel piisavalt arenguruumi. Seda, et me ei suuda konkureerida sellise ajaloolise autotööstusriigiga nagu T?ehhi, on selgemast selgem. T?ehhis oli möödunud aastal iga teine müüdud auto ?koda, teisele kohale jäänud Opelit müüdi ligi kümme korda vähem. Sellist kontrasti ei leia ilmselt ühegi teise riigi müügistatistikast.

Kuid nagu selgub Bosnia autoajakirja Auto Plus toimetaja Eldar Dizdarevici koostatud Ida-Euroopa automüügi kokkuvõttest, on meist veel palju teisigi riike elanike arvu ja müüdud autode suhtarvu poolest ees. Suurimaks üllatajaks on väikeriik Sloveenia, kus elanikke vaid poole miljoni võrra enam kui Eestis, kuid uusi sõiduautosid müüdi üle kuue korra rohkem. Suhtarvult on Sloveenias parem automüük isegi kui näiteks Soomes.

Samuti on üllatav tõdeda, et Horvaatias, mis meile seostub kõikvõimalike sõjakoledustega, jaksavad inimesed juba osta rohkem uusi sõiduautosid kui Poolas või Slovakkias, rääkimata sellisest arenenud riigist nagu Ungari. Igatahes näitab suhtarv ilmekalt seda, kuidas ühe või teise riigi majandus on pärast sotsialismiikkest vabanemist jalgu alla saamas. Sest asuvad ju näiteks Makedoonia ja Bulgaaria suisa kõrvuti, kuid viimases müüakse autosid isegi vähem kui Eestis. Bulgaariast neli korda väiksema rahvaarvuga Makedoonia müüs aga mullu oma naabrist ligi kaks ja pool tuhat autot rohkem. Tavateadmiste taustal oleks pigem eeldanud vastupidist olukorda.

Ja nõnda polegi imestada, et Bulgaaria on suhtarvult antud nimistus kõige viimane. Kuid unustada ei tasu seda, et Venemaa kogumüüki ei õnnestunud Auto Plusil teada saada. Tõenäoliselt oleks just Venemaa see riik, kus elanike arvu kohta kõige vähem uusi autosid müüakse. Samuti on küsitav Albaania ja miks mitte ka Rumeenia automüük, mida samuti ei olnud Auto Plus jõudnud veel selle nädala keskpaigaks välja uurida. Kuid samas, ega meie jaoks ei olegi ehk nii oluline teada, kes on viimane, tähtis on teada, kuhu püüelda.

Sest mis puutub näiteks võrdlusse arenenud lääneriikidega, siis Soome tasemeni küündimiseni peab meie automüük tõusma ligi neli korda.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:11
Otsi:

Ava täpsem otsing