Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Äriidee vajab head nina

Aet Leppik 26. veebruar 2001, 00:00

Ariidee on juhttäht, mis suunab meie tegevusi pikemas perspektiivis ja paneb meid tegutsema teatud sihis.

Miks öeldakse tihti, et ühel või teisel edukal ärimehel on ?hea nina?? Sest ta on ?õigel ajal õiges kohas?. ?Hea nina? all mõtleme võimet tulevikku ette näha. Selle võime taustal on lisaks analüüsi- ja üldistusvõimele ka julgus unistada ehk ?mõtted lennus?, kuid ?jalad maas?. Head nina läheb meil vaja ka äriidee koostamisel.

Ideed ollakse harjutud mõistma kui mõttesähvatust. Äriidee on selle loogika järgi üks eriline sähvatus, mille tulemusena hakkab kõvasti raha sisse tulema. Nii leitaksegi, et kui keegi kuskil on juba tulnud sarnase mõtte peale, siis pole see enam äriidee ning ei vääri teostamist. Sellist suhtumist võib süvendada ka ?Eesti-oma-Nokia-otsing?. Nii seostataksegi ?tõelised äriideed? mingi konkreetse toote või lahendusega.

?Oma Nokia? ei tähenda mitte niivõrd ennekuulmatut ideed, kuivõrd tegutsemisviisi või nagu Jorma Ollila on öelnud: ?Äris on vähe ääretult omapäraseid nippe. Äri ? see on tublil tööl ja oskustel põhinev väikeste asjade õigesti tegemine.?

Ariidee suunab meie tegevusi ja paneb meid eesmärgi nimel tegutsema. Ühtlasi on see vahend teadvustada meie tegevust sihtrühmadele. Kui me tahame vältida pidevat tõmblemist ja suuna muutmist ? la ?oleks seda ette teadnud, siis??, on kasulik luua kõigepealt tulevikuvisioon. Milline võiks olla väliskeskkond näiteks 5 aasta pärast? Kuidas tegutseb meie firma, milline on olnud tema areng?

Visiooni abil loome endale ettekujutuse sellest, millised on turu vajadused. Kas turul on vajadus meie pakutava toote järele? Kas me oskame turu vajadusi ära kasutada, luua näiteks uusi vajadusi või kohandada oma pakutavat turuvajadustega? Sellise tulevikunägemuse kaudu on meil lihtsam mõelda, mis võiks olla äriidee ja leida vastused kolmele küsimusele:
? kellele oleme suunatud
? mida pakume ? millist lisaväärtust saab võimalik sihtrühm koostööst meiega
? kuidas tegutseme ? milliseid turu nõudmisi täidame, kuidas aitame potentsiaalseid kliente. Mille poolest erineme konkurentidest?

Mõned äriideede näited:
1. Meie eesmärk on toota efektiivselt ja odavalt pappkaste.
2. Meie abiga saavad ettevõtted pakkuda oma klientidele ahvatleva väljanägemisega tooteid.

Esimesest võib välja lugeda, et esmatähtis on tootmise efektiivsus ja kulude kokkuhoid ning seda väljendab üks kindel suund ? pappkastid. Sellest äriideest ei loe välja, mis kasu saab klient koostööst firmaga. Teise näite puhul võib loota, et abi saab mistahes pakendiküsimustes ja võib-olla ka disaini osas. Esimese näite puhul tekib kohe vajadus äriideed muuta juhul, kui papptaarast kujuneb ?out?.

Tähtsam kui sõnastus ise on aga äriidee tähendus. Ilmselt on esimeses firmas üsna raske ühel päeval teatada, et pappkaste enam ei toodeta ning odavaim toormaterjal pole eesmärk omaette. Teise näite puhul on muudatusi teha lihtsam, sest äriidee tegevust ei piira. Selline mõju on äriideel aga vaid siis, kui teda järgitakse. Vastasel juhul ei oma see mingit tähtsust. Seega peab äriideed järgima ja teadvustama pidevalt, ka siis, kui see ei muutu. Enne uut planeerimisperioodi on soovitav alati äriidee sobivust hinnata, sest keskkond võib muutuda ning senine suund rappa juhtida.

Äriidee on ettevõtja jaoks ühtlasi ka raam ? idee, mida viiakse ellu pikaajaliste eesmärkide ning tegevussuundade ehk strateegiate kaudu.

Äriidee ei võrdu äriplaaniga. Viimane on kava äriidee elluviimiseks ? plaan koos vajatavate ressurssidega ja oodatava tulemusega (nii ra-ha kui koostööpartnerite suhtumine). Äriplaan aitab kontrollida äriidee tasuvust.q

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:06
Otsi:

Ava täpsem otsing