Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Briti-Prantsuse firmad tülis Edelaraudtee erastamise pärast
Suurbritannia ja Prantsusmaa suursaatkonnad tõmmati raudteefirmade tüli lahendama, sest ajakirjandusse lekkis Connexi Kesk-Euroopa kommertsdirektori Charles-Michael Fagnoni poolt Eestisse saadetud kiri, millega kavatseti teavitada riigikogu liikmeid GB Railwaysi suutmatusest Edelaraudteed erastada.
Connex Transportation on valmis ise alustama kõnelusi Edelaraudtee erastamiseks, sest peab GB Railwaysi läbikukkunuks, teatas Fagnon.
GB Railwaysi turuväärtus on sattunud Fagnoni sõnul vabalangusesse, olles vähenenud 414 miljonilt kroonilt 1998. aastal praeguseks ligi neli korda 105 miljoni kroonini. GB Railwaysi aktsiahind kukkus 71 kroonilt 1997. aastal praeguseks 12 kroonile, kaotades üle 80 protsendi väärtusest, mille tagajärjel on ettevõte saanud kümnetesse miljonitesse kroonidesse ulatuvat kahju.
GB Railways pöördus juba reedel Suurbritannia suursaatkonna poole Tallinnas, et saada diplomaatiliste kanalite kaudu abi Connexi rünnaku vastu. GB Railwaysiga seotud isiku sõnul lootis Edelaraudtee erastaja, et Suurbritannia suursaatkond pöördub järelepärimisega Prantsusmaa suursaatkonna poole.
Edelaraudtee erastamist GB Railwaysi poolt juhtiv Jim Morgan ütles, et ta on Connexi riigikogule aadresseeritud halvustavast kirjast vapustatud.
?Me leiame, et meid kritiseeriv kiri ettevõtte poolt, kes on viletsa esinemise tõttu just äsja kaotanud oma äri Suurbritannias, pole objektiivne,? lausus Morgan. ?Toon võrdluseks, et veel sellel nädalal võitis GB Railwaysi gruppi kuuluv Anglia Railways Suurbritannias aasta parima raudteeoperaatori auhinna.?
Samuti pöördusid britid Connexi peakontorisse Prantsusmaal, et nõuda selgitust, kas firma Rootsis asuvast kontorist saadetud kiri väljendab Connex Transportationi juhtkonna seisukohti.
Morgan kinnitas, et GB Railways on erastamistehinguks valmisoleku tõestuseks deponeerinud Eesti pankades suure summa raha.
Teede- ja sideministeerium avaldas Connexi GB Railwaysi vastase rünnaku suhtes üllatust, sest peab sammu ebatraditsiooniliseks.
Connex asub äritehingut politiseerima, mis pole äris tavaline, ütles ministeeriumi pressiesindaja Aap Tänav. Riigikogu majanduskomisjoni esimees Andres Lipstok ütles, et ta ei saa anda kommentaari, sest pole kirja ametlike kanalite kaudu saanud.
Connexi esitatud GB Railwaysi kesised majandustulemused võivad Edelaraudtee juhatuse liikme Henn Ruubeli sõnul vastata tõele, kuid on hetkeseisust välja rebitud. Suurbritannia raudteeäri on praegu kriisis, sest raudteefirmad vaidlevad riigiga dotatsioonide suuruse üle, lisas Ruubel.
Reede pärastlõunal ütles Fagnon, et ta ei saada valminud kirja riigikogu liikmetele. ?Mitmed inimesed, kelle arvamist küsisime, soovitasid kirjast loobuda,? põhjendas ta. Olen hämmastunud Edelaraudtee erastajate paindumatusest jätkata GB Railwaysiga läbirääkimisi, sest GB Railwaysil pole ilmselt raha tehingu eest tasumiseks, rääkis ta.
?Kui valitsus otsib Edelaraudtee erastamisele selget lahendust, siis oleme endiselt valmis osalema,? lausus Fagnon. ?Praegu Eesti raudteefirmade erastamisel tekkinud segadusse me aga sekkuda ei soovi.?
Kuid juba reede õhtuks ütles Fagnon GB Railwaysi ründavast kirjast lahti. ?GB Railwaysi kritiseeriv tekst pole absoluutselt meilt pärit ja pole minu poolt kinnitatud,? ütles Fagnon. ?Olen imestunud, miks selline dokument praegu esile tõusis ja miks see Eestis ringleb.?
GB Railways ootab Connexi ametlikku vabandust, et lugeda intsident kahe ettevõtte vahel lõppenuks, ütles Morgan.