Innovatsioon on ekspertide pärusmaa

26. veebruar 2001, 00:00

Mis imeelukas see innovatsioon, millest niipalju räägitakse, on? Igal juhul pole see firmasse uute arvutiprogrammide sisseostmine ega tuulepeade värbamine ega lihtsalt ettepanekute komitee loomine.

Innovatsioon avaldub äris tooteuuendustena. Ja loomulikult edukate uute toodetena, mille kliendid omaks võtavad. Innovatsioonisuutlikkuse põhinäitaja on turuosa pidev suurenemine. Pidev kasv loob eeldused suurendada omanikele kasumit, klientidele usaldust toodete vastu ja töötajatele karjäärivõimalusi.

Uuringute tulemusi üldistades on alljärgnevalt toodud viis tingimust, et kaasaja nõuetele vastavat innovatsiooni saavutada.

Uurimused kinnitavad, et vaimselt võimekad on loovamad kui vähevõimekad inimesed. Kuigi IQ-l ja loovusel pole üksühest seost, kinnitab vaimsete võimete olulisust fakt, et maailma juhtivates innovatsioonikeskustes (teadusasutused, uurimiskeskused, konsultatsioonifirmad jt) peetakse värbamisel ja edutamisel esmatähtsaks vaimset võimekust.

Loovad inimesed on enamasti sõltumatud, mittekonventsionaalsed, avatud uutele kogemustele, laia huvideringiga ja riskialdid. Vaimne võimekus ja avatus aitavad loovatel inimestel kompenseerida võimalikke käitumisprobleeme (kui loovuse kaasnähtust).

Erinevalt tavaarusaamast on loovuse taga enamasti suur töö. Parimaid uuendusi loovad oma tegevusvaldkonda hästi tundvad eksperdid. Valdkonna tundmine eeldab järjepidevat tööd. Siit tulenevalt on oluline kaasata innovatsiooni oma ala tõeliselt tundvaid inimesi. Sageli on otstarbekas innovatsiooni sisse osta.

Tõeliselt väärt uuendused sünnivad spontaanselt. See eeldab ajasurve puudumist ehk piisavat ajavaru avatud mõttetööks. Tuleb olla kannatlik (kuigi konkurentsiturg nõuab just vastupidist). Siit soovitus: andke ekspertidele piisavalt aega probleemide püstitamiseks ja uuenduste väljapakkumiseks. Näiteks kulutas isegi selline gasellfirma nagu amazon.com peaaegu terve aasta (!), et tuua turule raamatumüügi kõrvale teiste toodete müüki.

Ajurünnakud on kasulikud, kuid enamasti mitte innovatsiooniprobleemide lahendamiseks. Tõeliselt olulised uuendused ja otsused ei sünni kindlal kellaajal ega koosolekul. Innovatsiooniküsimuste lahendamise metoodika üle otsustamine on otstarbekam anda oma ala asjatundjatele.

Sellest, et olete kaasanud vajalike eeldustega inimesed, ei piisa. Sama oluline on tagada tingimused loovuseks vajaliku kultuuri tekkeks. Juhil tasub toetada kultuuri, mis aktsepteerib erisust ja ebatavalisi mõtteid. Juhi parim eeskuju on eksperdi idee tähelepanelik ärakuulamine ? ükskõik, kui teostamatu tema mõte esialgu ka ei tundu.

Maailmas on kujunemas trend, et paljud organisatsioonid eraldavad tootearenduse iseseisvaks äriüksuseks (lahutades selle tootmisest ja müügist). Need innovatsioonifirmad on niivõrd iseseisvad, et müüvad oma teenust mitmele tootjale (konkurentidele). Kui iseseisva innovatsioonifirma loomine tundub ennatlik, tuleks ekspertidele anda eraldatud osakond ja tingimused oma subkultuuri tekkeks.

Eelöeldu valguses on innovatsioon võimekate, avatud ja oma eriala hästi tundvate inimeste pärusmaa. Hoiatav on fakt, et maailmas õnnestub keskmiselt üks uuendus kümnest. Innovatsiooniteema ülemaailmsele aktuaalsusele osutab sündmus, et Harvard Business Review pärjas 1999. aasta parimaks artikli innovatsiooni olemusest kaasaegses ärimudelis.

Firma on algusajal enamasti multifunktsionaalne, tegeledes nii tootearenduse, tootmise kui ka müügiga. Siiski tuleks võimalikult kiiresti leida oma erisus ja spetsialiseeruda kas tootjaks, müüjaks või innovatsioonifirmaks. Nii on võimalik võita oma ni?? ning luua eeldused globaalses konkurentsis ellujäämiseks. Mitmed Eesti edukad firmad on lähiminevikus müünud omanduse kogenud välisfirmadele, kes on innovatsiooni oma õlule võtnud.

Kui aga Eesti firma spetsialiseerub innovatsioonile ja ühtlasi soovib pikaajaliselt edukas olla, peab ta suutma konkureerida teiste samalaadsetega maailmas. On samas vähetõenäoline, et ta suudab konkureerida rahvusvaheliste firmadega tootmises ja müügis.

Loomulikult ei kuku ükski firma ainult nõrga innovatsiooni tõttu ? enamasti on tegemist põhjuste kompleksiga. Siiski võib just innovatsiooni keerukuse alahindamine saada tõsiseks komistuskiviks.q

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 09:06
    Otsi:

    Ava täpsem otsing