Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kilk ostis Pärnus konkurendi üles
?Oleme Kilgiga juba kaks aastat piike murdnud ja selle ajaga palju närve kulutanud, nüüd ehk saabub lõpuks rahu,? kommenteeris oma sadama müüki ASi Reldor juhataja Jaak Uibu.
Saadud 45 miljonit krooni lubas ta investeerida firma teistesse projektidesse. ?Saime hea hinna ja otsustasime loobuda. Keskendume elamuehitusele. Mere poole me igal juhul enam ei vaata,? kinnitas mees. AS Reldor oli oma sadamasse investeerinud 30 miljonit krooni.
Uibu sõnul oli ebanormaalne konkurentsiolukord viinud selleni, et sadamateenuste hinnad Pärnus langesid ja kaubaomanikud jooksid tulusamate lepingute saamiseks ühest firmast teise. Tema hinnangul nüüd hinnad kindlasti tõusevad.
Uibu sõnul oli Reldor sadamaäris Pärnu Sadama kõrval kogu aeg allasurutud olukorras, sest suurkonkurent sai Pärnu linna osaluse kaudu linnavalitsusest endale soodsaid otsuseid. Näiteks piirati liiklust Reldori sadamasse viivatel teedel, mistõttu andis ettevõte linnavalitsuse kohtusse.
Selleks aastaks oli Reldori sadamal sõlmitud lepinguid juba 500 000 tonni kauba peale. Põhilise osa Reldori kai kaudu väljaminevast kaubast moodustas saematerjal ja hakkepuit, aga oli ka väetisi, killustikku ja muud puistekaupa.
Üle poole Reldori sadama kaubakäibest andnud ASi Freselle tegevdirektor Marko Lastik avaldas tekkinud olukorra üle, kus Pärnu Sadam võib monopolina saematerjalide osas hindu dikteerida, tõsist muret. ?Meil on lepingud Reldori Sadamaga selleks aastaks sõlmitud, aga nüüd pole enam seda firmat olemaski,? lausus ta.
Lastiku väitel saematerjali laadimisel Pärnu ja Reldori sadamates erilist hinnavahet polnud. Ta kiitis Reldori sadama kvaliteeti ja avaldas lootust, et see nüüd ei langeks. Samuti soovis ta, et sadamateenuste hinnad lähiajal ei tõuseks.
Reldori sadama uus omanik on OÜ Pärnu Stividorid, kus Rein Kilgi firmal AS Transcom on 50 protsendi suurune osalus. Ülejäänu kuulub kohalikele ärimeestele. Sadamateenuseid pakub Pärnu jõe suudmes nüüd ASi Pärnu Sadam kõrval vaid AS Laevatehas.
Kilk leidis, et ühe kai ostmine ei tee veel teda monopolistiks ehkki lisandub ligi kümme protsenti turuosa. Reldori sadama ostmist põhjendas ta sooviga saada kesklinna kai vabaks tulevase reisiliikluse tarvis.
Kilk tunnistas, et viimastel aastatel toimunud pidev kaklus Pärnu Sadama ja Reldori vahel oli inetu ja andis olukorrast Pärnus moonutatud pildi. ?Elu oli ülepingestatud ega toonud sellisena kellelegi kasu. Loodan, et nüüd taastub normaalne, soliidne konkurents,? lausus ta. Kilk ei eitanud, et sadamateenuste hinnad võivad mõnevõrra tõusta, kuid ta avaldas arvamust, et ülemäära kõrgeks neid kruvida siiski ei saa.
Pärnu Stividoride ja ühtlasi Pärnu Sadama tegevjuht Peeter Volkov ütles, et hind kujuneb turul. ?Reldor tegi tööd hirmodavalt, kahjumiga, ning seetõttu oligi sunnitud sadama maha müüma. Meie nii odavalt kindlasti ei suuda,? selgitas ta.
Kilgile kuulub eri firmade kaudu üle poole ASi Pärnu Sadam aktsiatest. Kui Pärnu linn oma 41 protsendi suuruse osaluse müüki paneb, on Kilk enda sõnul kindlasti üks huvilisi.