Kas hinnatõusu kiirenemise põhjus on tarbijate ostujõu suurenemises?

09. märts 2001, 00:00

Jaanuarist muutis statistikaamet tarbijakorvi koosseisu. Üks muutus seisnes toidukaupade osa vähenemises pea kolmandiku võrra. Kui arvestus oleks käinud vana tarbijakorvi alusel, siis oleks veebruaris olnud aastane hinnatõus järsem kui 6,1. Toidukaubad kallinesid aastaga 7. Tarbijahinnaindeksi (THI) kasvutempo kiirenemise põhjuseks on see, et möödunud aastal ei riskinud konkurentsile avatud sektorites tegutsevad ettevõtted oma toodete ja teenuste hinda tõsta. Nüüd nad juba julgevad seda teha. Tegemist on reageeringuga möödunud aastal suletud sektoris toimunud hindade kallinemisele.

Ma ei julge küll öelda, et inimeste ostujõud on tõusnud. See võib olla nii küll Tallinnas, aga mitte siin, Viljandis. Sisendite kallinemise tõttu peaks ka leiva hind tõusma, aga suurt tõusu ei ole toimunud, ja põhjus on just inimeste ostujõus. Muidugi sõltub see ka piirkonnast. Tallinnas on leib kallim. Mulle tundub, et osades sektorites võimaldab hinda tõsta ettevõtjate omavaheline kokkulepe. Kõigis valdkondades ei ole kokkulepped võimalikud, sest selleks on turul tegijaid liiga palju.

Tegelikult ei ole tööstustel eriti teist valikut kui hinda tõsta, sest kütus ja ka teised kulud on tõusnud. Piimatootjad ei tule vana hinnaga välja ja seetõttu peab tööstus ka kokkuostuhinda tõstma. Kuna meie oleme suunatud siseturule, siis peame tõstma siseturul oma toodete hinda. Hinnad on pisitasa pidevalt tõusnud, aga tänane seis on ikkagi veel selline, et väga raske on ots-otsaga kokku tulla.

Ostujõud on kindlasti suurenenud. Inimesed ostavad rohkem. Kui vaadata jaekaubandust, siis on reklaamimaht suurenenud. Ajalehtedes on lehekülgede kaupa jaekaubanduskettide ja marketite reklaame. Kaupmehed tunnevad, et tarbijatelt on võimalik raha kätte saada.

THId on viimastel kuudel paraku mõjutanud kõige rohkem selliste kaupade või teenuste hinnatõus, mis jaekaubandust väga otseselt ei puuduta. Ma pean silmas elektri ja kütuse kallinemist. Toidukaupade osas on kaubagruppide hinnad muutunud erinevalt. Osa kaubagruppe on odavnenud, osa jäänud muutumatuks ja osa tõusnud.

Jaekaubandusturg on aastaga oluliselt ümber jaotunud. Jaekaubandus on kontsentreerunud üksikutesse kettidesse ja see võib olla üks hinnatõusu põhjus. Klientide meelitamiseks tuleb teha soodustusi 50 ja rohkem. Seda on vaja omakorda kuidagi kompenseerida.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing