Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Bussifirmad keelavad konkurentsi tekke

14. märts 2001, 00:00

Eesti Autoettevõtete Liit surus märtsis kehtima hakanud ühistranspordiseadusse punkti, mis lubab liiniloa väljaandmisest keelduda, kui uus bussiliin häirib varem väljaantud liiniloa alusel veoteenuse osutamist.

Äripäev on seisukohal, et riik ei tohi hakata piirama bussiveoteenuse osutamist.

Pärnu ATP nõunik Ülo Tomson ütleb, et reguleerimata bussiettevõtluses käib teeninduskvaliteet lõpuks alla ja piletihinnad tõusevad. Esialgu näitab tegelikkus muud. Taisto tütarettevõtte Suure-Jaani Bussi lisandumine Tallinna ja Tartu vahelisse bussiliiklusesse alandas piletihindu. Kui varem maksis pilet 100 krooni, siis nüüd saab Tartusse sõita poole odavamalt. Tõusis ka teenindustase. Sebe hakkas pakkuma reisisaatja teenust ja bussis on võimalik osta süüa ja juua.

Suuremate bussifirmade väitel pole teravnenud konkurentsis võimalik tagasi teenida investeeringuid. Paraku peab selle riskiga arvestama igas ettevõtlusvaldkonnas. Kuidagi ei käi vaba turumajanduse põhimõttega kokku soov anda konkurentsi puutumatus varem turule jõudnutele.

Konkurents kurnab nii vanu turul olijad kui ka uusi tulijad. Raha ei jätku enam bussipargi korrashoidu investeerimiseks ja busside tehniline tase langeb, ütlevad praegu turul tegutsevate bussifirmade esindajad. Tehniliselt korrast ära bussid on reisijatele ohtlikud. Näiteks sattusid majandusraskustes vaevelnud Eesti Bussi bussid enne möödunud aastal toimunud pankrotti tihti tehnilistest riketest tingitud avariidesse. Selliste busside sattumine reisijate liinivedudesse tuleb ära hoida. Tõenäoliselt ei piisa selleks kehtivatest tehnoülevaatusnõuetest. Regulaarliinide bussidele tuleb kehtestada rangemad nõuded. Nõuetekohaste busside omamiseta ei pääse ettevõte reisiveo liiklust korraldama. Väidetakse, et konkurentsi tihenemine soosib ümbrikupalkade teket, sest vähenevad tulud, kulusid tuleb kokku hoida, maksud jäetakse tasumata. Ka see probleem esineb kõikides teistes ettevõtlusvaldkondades ja võib vaid loota, et maksuamet suudab maksudest kõrvalehoidmisi rohkem avastada ja sellised ettevõtted kõrvaldatakse konkurentsist.

Konkurentsi lubamine hoiab ära monopoli tekke. Tallinna ja Tartu vahel hakkas tekkima Sebe ülemvõim, kus firma käes oli üle 60 protsendi kahe linna vahelise otseühenduse turust. Suure-Jaani Bussi ja ehk tulevikus ka uute firmade lisandumine vähendab Sebe osatähtsust.

Ühistranspordiseadusest tuleb välja võtta punkt, mis kaitseb varem turul tegutsejaid konkurentide lisandumise eest ning bussiveoturgu jääb reguleerima vaid firma majanduslik võimekus ja busside tehniline tase.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:06
Otsi:

Ava täpsem otsing