Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti tippsõitja hooaeg maksab ligi miljon
Rallisõitja Toomas Tõldsepa sõnul on ühe hooaja kulud Eestis tippklassis sõites umbes alates 700 000 kroonist. ?Üks sõit Eesti meistrivõistlustel tähendab umbes 30 000?40 000-kroonist väljaminekut. Selle sisse lähevad rehvid, kütus, võistluste osavõtumaks, kuid sinna lisandub veel vahepealne auto hooldus ja hulk muid kulutusi,? kinnitab Tõldsepp.
Eraldi kulutusi toob kaasa osalemine välisvõistlustel. ?Tänavu plaanime võistelda Jyvasküla MM etapil. Seal tähendab ühekordne osalemine umbes 160 000?170 000kroonist väljaminekut,? leiab Tõldsepp. Aga et üldse midagi saavutada, tuleb sellisel võistlusel osaleda mitmeid kordi.
Juhul kui autol mõni detail võistluste käigus puruneb, tähendab see omakorda kulutusi ning sageli ka ajalist kaotust. ?Praegu käisin ma tellimas uut sidurikorvi oma Volkswagenile ning see läheb maksma 29 000 krooni. Tellimuse täitmise aeg on viis nädalat,? räägib Tõldsepp. ?Võistlushooaja keskel tähendaks see vähemalt kahe võistluse vahelejätmist.? Hooajal tehtavatest kulutustest veelgi suuremat raha nõuab ralliauto ostmine.
Tõldsepal endal on käesolevast hooajast Eestis ainulaadne auto Volkswagen Golf Kit Car. Tegemist on võistlusklassi F2 tingimustele vastava masinaga. See tähendab esisillavedu ning kuni 2-liitrist ja kuni 300hobujõulist mootorit. Selliste masinate potentsiaalist annab märku kasvõi tõsiasi, et 1999. aastal võitsid Citroeni Kit Carid kaks ralli maailmameistrivõistluste etappi.
Klassi F2 ralliautosid võivad vabalt osta ka erasõitjad. 1998. aastal valmistatud Seat Ibiza Kit Car on näiteks praegu müügil internetis aadressil www.gundersenmotorsport.com/sale.htm 250 000 Saksa marga ehk 2 miljoni krooni eest, täiesti uute masinate puhul tuleb arvestada ka suurusjärgu võrra suuremate väljaminekutega.
Eesti tippklassi sõitjatest on parim ja kalleim tehnika ning hooldus hetkel Subaru tehase meeskonnas sõitval Markko Märtinil. Erinevatel hinnangutel võib tema käsutuses olev Subaru Impreza WRC 2001 maksta kuni 8 miljonit krooni. Kuid selliseid masinaid võib pidada ka hindamatuteks, sest erasõitjatele neid ei müüda ja seega jääb nende tõeline hind vaid arvamuste valdkonda.
Paremuselt teine masin Eesti rallipilootidest kuulub tõenäoliselt Margus Murakale, kes sõidab käesoleval hooajal 1998. aastal valmistatud A7 klassi Toyota Corolla WRC-ga. Spetsialistide hinnangul maksab selline 300hobujõuline ja neljarattaveoga masin umbes neli miljonit krooni. Kuna Toyota enam ametlikult ralli maailmameistrivõistlustel ei osale, on selliseid masinaid erasõitjate käes juba üsna palju.
Häid autosid on sellel aastal Eesti teedele lisandunud veel teisigi, Toyota Corolla WRC omanik on käesolevast hooajast Dmitri Mälson, kes osales selle masinaga Tartumaal peetud rallisprindi meistrivõistluste esimesel etapil.
Urmo Aava sõidab käesoleval aastal varem Margus Murakale kuulunud Subaru Imprezaga.
Subaru Impreza 555ga sõidab käesoleval hooajal ka Gunnar Tamm.
Populaarsed on Eesti rallisportlaste hulgas ka Mitsubishi Lanceri erinevad Evo mudelid, neid masinaid on võimalik vastava kokkuleppe puhul osta ka otse Mitsubishi esindusest
www.mitsubishi-cars.co.uk).
Inglismaal jäävad Mitsubishi Lanceri EVO VI erinevas ettevalmistusastmes masinate hinnad 30 000 ja 40 000 Inglise naela ehk 700 000?1 000 000 krooni vahele.
Kõige kallimaks mudeliks on Mitsubishi Lancer VI Evo Extreme, mis oma 340hobujõulise mootori, 240 kilomeetrini tunnis ulatuva tippkiiruse ja kiirendus/pidurdusajaga 6,5 sekundit 0-100-0 jätab varju nii mõnedki spetsiaalse ettevalmistuse saanud rallimasinad.
Rallit saab sõita ka tavalise pereautoga, suuremaid kulutusi tegemata.
Eestis on taas populaarsust kogumas rahvarallid. Rahvaralli karikavõistlusi korraldab käesoleval aastal Eesti Autospordi Liidu noorte- ja rahvaralli komitee. Kokku sõidetakse sellel aastal kuus etappi. Eraldi arvestust peetakse kaheratta- ja neljarattaveolistele autodele ning naisvõistlejatele.
Osalemiseks on vajalik vaid tavaline, liikluseeskirja tingimustele vastav sõiduauto, juhiluba (piloodil), elukindlustused ja kiivrid. Autos peavad olema kinnitatult tulekustuti, autoapteek, ohukolmnurk ja tõkiskingad, lubatud on kasutada kõiki liikluseeskirja nõuetele vastavaid rehve.
Jaanuaris Saaremaal toimunud rahvaralli karikavõistluste esimesel etapil osales kokku 62 autot, osalejate autopark koosnes nii Vene autotööstuse ( VAZ 2101, VAZ 2108) kui ka välismaiste autotootjate (Subaru Impreza, Toyota Celica 4WD Turbo) masinatest.