Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Olematu turvapadi võib tekitada kaose

Tõnu Tramm 16. märts 2001, 00:00

On olnud juhuseid, mil Läänest toodud kasutatud sõiduki turvavarustus on taastatud nii kavalalt, et isegi teeninduses ei pruugi pettus ilmsiks tulla.

Autode turvatehnika alaseid loenguid pidav Türi Tehnika- ja Maamajanduskooli autoeriala õppejõud Virgo Tiitsu sõnul on olnud juhuseid, mil avarii läbinud autol on vahetatud ära püropadrun, kuid jäetud paigaldamata uus turvapadi. ?Kõik diagnostikaseadmed näitavad, et süsteem on korras, kui aga avarii juhtub, selgub, et rool on seest tühi,? lausus Tiitsu, kelle sõnul pole raske ennustada tagajärgi, mida säärane olukord kaasa võib tuua.

Eestis minnakse pahatihti veelgi lihtsamat teed ? isegi uut püropadrunit ei panda, sest sageli maksab see üksjagu raha. Kusagil garaa?inurgas lapitakse ära vaid purunenud roolikate ja kogu lugu. Kusjuures seda osatakse teha nii osavalt, et tavainimese silm ei saa midagi aru.

Igatahes on selge see, et kui tekib väiksemgi kahtlus, et ostetav auto võib olla avariisse sattunud, siis tasub kindlasti laste see enne raha maksmist firmateeninduses üle vaadata.

Omaette teema on turvapatjade tööiga. Seni ei ole see olnud kuigi päevakajaline teema, sest esimesed turvapatjadega autod jõudsid meie teedele 1990ndate alguses. Reeglina tagavad tehased turvapatjadele aga 10 aastase tööea, seejärel tuleks süsteem välja vahetada. Seega, on kohe-kohe kätte jõudmas aeg, mil esimestel autodel hakkab nimetatud aeg ümber saama.

Arvata aga võib, et massilist patjade ümbervahetamist meil tegema ei hakata. Eeskätt ikka nende hinna tõttu. Näiteks 1992. aasta Volvo uus turvapadi maksab 12 500 krooni, mis on arvestatav osa auto turuhinnast. Seega peaks iga enam kui 10 aastat vana turvapadjaga auto omanik teadma, et avarii puhul võib padi avaneda aga võib ka mitte avaneda.

Viimasel ajal ei ole olnud eriti juhuseid, mil meile tuuakse kusagil kuuris lapitud turvapatjadega auto, kuid mõni aasta tagasi oli see üsna sagedaseks probleemiks. Esmapilgul ei saa arugi, et rool on ära lapitud aga kui asjatundja pilguga vaadata, siis saab pettusele üsna kiiresti jälile. Sellisel juhul on jäetud vahetamata ka turvavöö eelpingutid jms.

Ma ei usu, et lähiaastatel hakkaksime massiliselt turvapatju välja vahetama, sest nende hind on selleks liiga kõrge. Küll aga julgen ennustada, et lähima aasta-paari jooksul langeb turvasüsteemide hind. Teine võimalus on, et padjad keratakse lihtsalt kinni, et ei tekiks iseeneselikku avanemist. Vanale autole uusi patju vaevalt keegi praeguste hindadega paigaldama hakkab. Peamine soovitus, mida võib aga turult autot osta soovijatele anda on see, et kui suhteliselt uuele autole on paigaldatud mõni teine rool, siis võib olla tegemist pettusega. Sportrooli paigaldamise taha on petturitel kõige lihtsam pugeda. Sealt ei loe väliselt kuidagi välja, kas padi on kunagi avanenud või mitte.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:16
Otsi:

Ava täpsem otsing