Reede 20. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Tarbijal tuleb arvestada hinnatõusuga

Kaivo Kopli 19. märts 2001, 00:00

Tarbijat puudutab kõige rohkem märgatav hinnatõus, mille Euroopa Liiduga ühinemine kaasa toob. Hinnad kallinevad, kuna Eesti peab kehtestama kaitsetollid väljastpoolt ELi tulevatele kaupadele, millest osadele on kehtestatud veel ka kvoodid.

Nii satuvad mingil määral löögi alla väljastpoolt Euroopa Liidu liikmesriike tulevate kaupade müüjad, näiteks Jaapani autode müüjad. Nimelt peab mootorsõidukite import mahtuma ELi ja Jaapani poolt kokkulepitud impordimahu sisse. Arvestades seda, et Eesti osakaal ELi koguproduktis on 0,07%, kujuneks Eesti jaoks Jaapanist imporditavate autode kvoodiks 750 autot, mis aga ei rahulda Eesti vajadusi, tõdeb Urmas Varblane Tartu ülikooli Euroopa kolled?i ilmutatud bro?üüris ?Muutused Eesti väliskaubanduspoliitikas ELiga ühinemisel?. Näiteks 1997. aastal imporditi Jaapanist 10 741 autot, kuigi väike osa neist võisid olla vanad ja seega impordikvoodi alla mittekäivad autod.

Hetkeseis liitumiskõnelustel on tolliliidu osas ametlikult järgmine: Eesti peab kiirendama oma seadusandluse lähendamise protsessi, eelkõige tollikoodeksi ja selle rakendusmääruste vastuvõtmist. Samuti peab Eesti tarvitusele võtma meetmeid, mis näitaks valmisolekut rakendada ühtset tollitariifi alates liitumishetkest ning mis välistaks maksumäärade ühinemisjärgse lähendamise vajaduse. Ühtse tollitariifisüsteemi ja teatud toodete puhul ka kvootide rakendudes langeb ära võimalus importida vabalt kolmandatest riikidest. Ka ELi partnerriikidest ei saa enam Eestisse eksportida subsideeritud toidukaupu. Nende kaupade hind tõuseb kuni tollimaksu võrra, sest puudub kodumaine konkureeriv pakkumine. Tuleb ka arvestada, et hinna kujunemisel on olulised paljud teisedki tegurid, mis peaksid hinnatõusu leevendama, märgib Varblane oma uuringus.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing