Eesti automaffia täna süüpingis

Peep Sooman 22. märts 2001, 00:00

Jaanuaris toimunud esimesel kohtuprotsessil tunnistas kuritegeliku organisatsiooni töös osalemise üles piirivalvur Merike Soots, ülejäänud jõugu liikmed suuremalt jaolt eitasid oma süüd.

Lisaks täna kohtu all olevatele isikutele toimub juurdlus veel kuni kahekümne rühmitusega seotud inimese tegevuse üle.

Viis aastat tagasi lõi Hillar Grünbaum kuritegeliku grupi, mis tegeles Euroopast, peamiselt Saksamaalt varastatud autode Eestisse smugeldamisega.

Varastatud autole võltsiti jälgede segamiseks uus, teises välisriigis välja antud tehniline pass. Peamiselt kasutati ?veitsi tehnopasse, mille alusel võltsiti varastatud auto ostu-müügi leping suvalise väljamõeldud ?veitsi firma ning Eestis tegutseva ettevõtte vahel. Lepingu abil vormistati ARKis auto ebaseaduslikult Eesti firma nimele, ehkki seda saab teha alles pärast auto Eestisse toomist.

Võltsitud ülevaatusaktide ja tollideklaratsioonide abil said jõugu liikmed ARKist autodele näiliselt legaalsed tehnopassid ja numbrimärgid, mis toimetati varastatud autode peidupaika Saksamaal. Seal vahetati autode numbrimärgid ning 10 000 krooni saanud autojuhid tõid autod Eestisse.

Eesti piiri ületamine oli kõige riskantsem, sest tegelikult polnud ?Eestis registreeritud? sõidukid kunagi Eestist lahkunud. Seetõttu maksti piirivalvuritele kuni 10 000 kroonini küündivat altkäemaksu, et need laseksid sõidukid arvutis registreerimata üle piiri. Veelkordseks jälgede segamiseks müüdi mõnel juhul juba Eestisse toodud autod taas edasi, ostjateks olid esialgu jõugu liikmed või nendega seotud firmad. Nemad müüsid autod juba heausksetele ostjatele turuhinnaga edasi. Kalleim teadaolev varastatud ning edasi müüdud auto oli uhiuus Volkswagen Passat, mis leidis omaniku 250 000 krooni eest.

Kolme tegutsemisaasta jooksul organiseeris Grünbaumi rühmitus vähemalt 32 sõiduki Eestisse toimetamise, vaid seitse autot suudeti enne müümist tabada, neist kaks varastasid enne konfiskeerimist jõugu liikmed uuesti. Kokku 27 müüdud sõiduki pealt teenis grupeering umbes 4 miljonit krooni. Senini on teadmata 16 sõiduki edasine teekond, ilmselt müüdi need edasi Venemaale. Osa heausksete ostjate poolt omandatud sõidukitest liigub politsei loal praeguseni Eesti teedel.

Jõugu liider Grünbaum arreteeriti Läti-Eesti piiril 1999. aastal, piirivalvuritele esitas ta valepassi. Lisaks varastatud autode smugeldamisele, võltsimisele ning kuritegeliku rühmituse juhtimisele süüdistatakse teda ka tollimaksude maksmata jätmises ligi poole miljoni krooni ulatuses.

Ilmselt vältab kohtuprotsess kuid, sest rühmituse tegevuse kohta on üle 2000 lehekülje materjali, kohtus astub üles 69 tunnistajat.

Kohtuprotsessiga kursis oleva isiku hinnangul mõistetakse jõuk pea kõikide süüdistuste puhul ka süüdi, Grünbaumi võib tema sõnul oodata umbes 6?7aastane vangistus.

_________________________________________________________

Kui palju tuleb teie hinnangul aastas Eestisse välismaalt varastatud autosid (Eestisse müügiks ning ka transiidina)?
Hinnanguliselt sadakond autot aastas.

Mitu rühmitust selle äriga Eestis tegeleb?
Oleneb, mida lugeda taoliseks rühmituseks. On teada isikute ring, kes selle äriga tegeleb, ja neil hoitakse silma peal.

Kui suur võib olla Eestis tegutsevate rahvusvahelise varastatud autode äriga tegelejate aastakäive?
Sellele vastamine oleks äärmiselt spekulatiivne.

Kas eestlased ka ise varastavad välismaalt autosid, et neid siia tuua? Või teevad nn musta töö ära sealsed kohalikud vargad?
Nii ja naa. On teada juhuseid, kui ka Eesti kodanikud on pannud välismaal toime autovargusi või on varastatud autosid üle riigipiiride transportinud, samas on ka juhuseid, kus varastatud autod on välisriikide kodanike poolt Eestisse toimetatud. Tihti ei pruugi Eesti-poolsed autoostjad olla kursis, et on ostnud just varastatud auto.

Millised on populaarsemad automargid, mida lastakse Eestisse toomiseks varastada?
MB ja Audi on laiemalt levinud ning kuni viie aasta vanused mudelid on kõige populaarsemad.

_________________________________________________________

Täna astuvad kohtu ette:
Hillar Grünbaum
Margo Liiva
Leo Volmerson
Viljar Nahkur
Ralf Pärni
Maanus Pärn
Merike Soots

Tuumik

  • Hillar Grünbaum
    (33)liider, rahastaja, organiseeris varastatud autode Eestisse toomist, võltsis ise ja organiseeris autodokumentide võltsimist, lasi autod ARKis arvele võtta enne nende Eestisse toimetamist, organiseeris piiriületused, jagas ülesandeid, praegu vahi all
  • Margo Liiva (27)
    Grünbaumi abistaja, otsis varastatud autode Eestisse toojaid, juhatas, kuhu autod viia, võltsis dokumente, müüs autosid, Grünbaumi äraolekul organiseeris autode üle piiri toimetamist, viibib praegu vahi all
  • Ruslan Grünbaum
    Grünbaumi abiline, otsis varastatud autode Eestisse toojaid, juhatas autode kohaletoomist, võltsis dokumente, toimetas võltsitud dokumente autode asukohta, tõi autosid Eestisse
  • Marko Kuris (35)
    Grünbaumi abiline, organiseeris autode üle piiri toomist, maksis piirivalvuritele altkäemaksu
  • Gerd Mitt
    turustas Eestis varastatud autosid
  • Merike Soots
    Valga piirivalvepunkti spetsialistina vahendas altkäemaksu andmist teistele piirivalvuritele

Teised tuvastatud liikmed
Mart Kärner, Veiko Martin, Tõnu Ind, Ando Ossip, Tõnu Sildam, Viktor Minin, Kaupo Püvi, Roman Shnipkis, Leo Volmerson, Viljar Nahkur, Ralf Pärni, Maanus Pärn, Kaja Niitova (piirivalvur), Artur Jablonski (piirivalvur) ? peamiselt sõitsid varastatud autodega Eestisse, piirivalvurid lasid nad komplikatsioonideta üle piiri.

Tuvastatud liikmete tegevuse suhtes on algatatud kriminaalasi, lisaks uuritakse 7 ARKi töötaja ning 2 tolliametniku seotust rühmitusega.

Vt. ka tabelit: Pooled Grünbaumi jõugu autod teadmata kadunud

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing