Kuivõrd mõjutab meie autoturgu Eesti liitumine ELiga?

26. märts 2001, 00:00

Kui midagi üldse muutub, siis tarbija kindlasti võidab. Mina ei usu, et sõidukid eriti kallinevad, kui Eesti liitub ELiga. Mõned automüüjad, kelle omanik on mõni naaberriik, kasutavad dumpinguhindu, et meie turgu rikkuda oma maa turgu rikkumata. Siis kaob lihtsalt ära see hinnavahe oma ja naabermaa vahel. Meie müüme autosid neid tootva tehase soovitatud hindade alusel ja ma ei ütleks, et need on odavamad kui teistes Euroopa riikides. Võib-olla on mõni sõidukimark siin isegi pisut kallim. Ma ei ole täheldanud, et näiteks Soome piirab Jaapani autode sissevedu, vastupidi, Jaapani autod on Soomes väga populaarsed. Euroopa autod on enamasti kallimad, aga nendes on ka ehk rohkem seda plekki sees. Ma kujutan ette, et siinne Japauto müüb oma autosid edasi, nagu ta siiani on teinud.

ELis kehtib autotootjaile konkurentsireeglite osas erand, mis võimaldab tootjail anda edasimüüjatele kindlas piirkonnas müügi ainuõiguse. Võimalust, et erandi kaotamine lähiajal teoks saab ja autode hinda alandab, võib pidada pigem teoreetiliseks.

Arvan, et kümmekonna aasta pärast müüakse Eestis siiski rohkem uusi sõidukeid ? 25 000?30 000 uut autot aastas, praegu müüakse aastas umbes 11 000 uut sõidukit. Paralleelselt uute autode impordi kasvuga väheneb kasutatud sõidukite import Eestisse. Eelmisel aastal need arvud võrdsustusid, aastaks 2010 peaks uute autode import ületama kasutatud autode impordi mitmeid kordi. Kasutatud autode import siiski lõplikult ei kao, alati tahab keegi osta autot, mida uuena Eestisse ei tooda.

Auto on tarbeese ja kuna ta on tarbeese, siis kindlasti on tal ka turgu. Selline seis, nagu on Eestis praegu, kindlasti muutub ? inimeste majanduslik olukord kindlasti paraneb ning selge on see, et nad hakkavad rohkem vaatama ka võimaluste piires uute autode ostmise peale. Kõik on omavahel seotud ? kasutatud auto hakkab mõne aja pärast nõudma rohkem kulutusi ning pikapeale on kasulikum osta uus sõiduk.

EL on ka siiani piiranud väljaspool liitu valmistatavate sõidukite sissetoomist. Nendeks juhtudeks on tehastel oma hinnapoliitika. Erinevates ELi riikides on see erinev ja autod on erinevalt maksustatud. Lähtutakse ikka sellest, mis hinnaga on sõidukit võimalik mingil turul müüa. Mina arvan, et EL on ikka majandusliit, mitte nagu Nõukogude Liit. Turg jääb ja turg reguleerib ennast ise. Tootja peab sellega kaasa tulema. Kui näiteks EL otsustab väga kõrgelt maksustada või piirata mujal toodetud sõidukite sissetoomist, siis tootja leiab võimaluse tuua tehas Euroopasse.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing